Mesures d’estalvi energètic: necessàries però insuficients / Pedro Dominguez

0
133

Davant la possibilitat de talls en el gas rus per la guerra d’Ucraïna (i per a pressionar a Rússia seguint els dictats d’Estats Units), la UE ha demanat als estats membres que estalvien i reduïsquen el consum de gas en un 15%, la meitat a Espanya i Portugal per l’excepció ibèrica. Per això el govern ha aprovat aquestes mesures1, que entren en vigor avui 10 d’agost i duraran fins al novembre de 2023 (i probablement més enllà):

  • Regular suaument la refrigeració a 27ºC o més als locals públics, comercials i hostalers durant l’estiu i 19ºC o menys durant l’hivern.
  • Sistema automàtic de tancament de portes per a evitar l’entrada o eixida de calor.
  • Apagar els aparadors (escaparates) durant la nit.
  • Gratuïtat en Renfe dels trens de rodalies, mitja distància i alguns altres entre l’1 de setembre i el 31 de desembre per als usuaris recurrents (més de 16 viatges durant eixe temps).
  • Informar el públic en tots els establiments implicats del perquè d’aquestes mesures.

En general són actuacions de sentit comú que estalvien energia, eviten contaminació en la generació elèctrica i també estalvien diners. Els ecologistes les estem demanant des de fa molts anys i és vertaderament lamentable que haja hagut d’esclatar una guerra perquè els governs s’atrevisquen a aplicar-les.

No obstant això, amb elles no serà suficient i al setembre hauran d’afegir-se altres mesures. A més, la guerra no és l’únic problema i per damunt encara tenim l’esgotament dels recursos naturals i l’emergència climàtica. Ambdós venen de molt abans i són tan greus que estan posant en perill a milions d’espècies i a nosaltres mateixos.

Respecte a l’esgotament inevitable dels recursos, ja hem sobrepassat, per exemple, el peak oil i l’extracció de petroli declina des de fa alguns anys, provocant escassesa de derivats fonamentals com el gasoil que utilitza la maquinària pesada; un problema molt greu perquè aquesta societat és petroli-depenent i no hi ha alternativa immediata; de fet, el cotxe elèctric és una quimera perquè no hi ha minerals suficients per a substituir els 1.400.000.000 milions d’autos que pul·lulen pel món. Per tant, l’única solució real és el decreixement controlat, equitatiu i solidari; però no volen aplicar-la perquè xoca frontalment amb el capitalisme, que no sap funcionar sense créixer contínuament, com el càncer…

I respecte a l’emergència climàtica, baste dir que els últims informes de l’IPCC i el PNUMA2, organismes científics de l’ONU, diuen que el calfament del clima i els fenòmens climàtics extrems s’acceleren perillosament (enguany mateix estem patint més ones de calor que mai) i, després de 43 anys de reunions infructuoses parlant molt i no fent quasi res, només ens queda esta dècada per a canviar a fons, reduint els combustibles fòssils a la meitat per al 2030. Si no ho fem, la vida no s’acabarà, però després resultarà pràcticament impossible solucionar-ho per la fusió dels gels i la tundra i l’acidificació dels oceans, de forma que l’atmosfera anirà calfant-se irreversiblement i pot acabar convertint la superfície de la Terra en un forn invivible a mig camí entre Venus (464ºC) i Mart (-46ºC). Concretament Espanya es pot convertir en un desert durant aquest segle3.

Sona rar açò tan apocalíptic, que una simple espècie, insignificant comparada amb tot un planeta, puga destrossar l’equilibri biosfèric i provocar una hecatombe equivalent a la del meteorit que acabà amb els dinosaures, però les proves reunides pels científics ens diuen que anem cap a això. L’atmosfera primitiva era molt diferent de l’actual, estava composta per hidrogen i gasos com metà, amoníac, aigua, etc., i foren éssers vius, cianobacteris, els qui la canviaren radicalment transformant-la en l’actual de nitrogen i oxigen sobretot. Doncs bé, nosaltres estem cremant en un parell de segles els combustibles fòssils que la biosfera ha soterrat durant centenars de milions d’anys i estem generant milions de tones de CO2 i d’altres gasos que calfen l’atmosfera tant que el col·lapse és perfectament possible en un mínim de temps geològic. Els cianobacteris crearen esta atmosfera i els humans estem cremant-la…

Però encara podem evitar-ho si ens apliquem a fons a implementar el decreixement i les alternatives ecològiques. I accidentalment, per la nova i maleïda guerra, les mesures d’estalvi assenyalen el camí, encara que certa gent de poc trellat les critique i ridiculitze. Poden ser un bon començament, si les apliquem bé i anem ampliant-les decididament.

Potser la mesura més important siga la gratuïtat dels trens, perquè el major emissor de gasos hivernacle amb diferència és el sector del transport i el tren de rodalies és una de les millors solucions per a reduir-los; fent-lo gratuït i millorant el servei, pot atraure els usuaris que ha perdut durant els darrers anys i molts més, amb el qual estalviaria molta energia i reduiria moltes emissions. Després haurien d’afegir-se mesures com aquestes:

  • Promoure i prioritzar l’anar a peu i en bici de forma àgil i segura dins de les ciutats i entre localitats veïnes (açò, a més d’estalviar, millorarà la salut ambiental i dels ciutadans).
  • Potenciar el teletreball en aquells sectors que siga possible.
  • Limitar la velocitat màxima dels autos a 100 km/h per a estalviar fins a un 30% del combustible. No anunciar on es fiquen els controls de velocitat, és ridícul avisar si realment es vol obligar a complir el límit de velocitat. I explicar-ho bé als conductors.
  • Eliminar els 0’20 €/L de subvenció als combustibles, l’estalvi de combustible baixant els límits de velocitat estalvia molt més diners perquè a 100 km/h el motor consumix un 30% menys que a 130 km/h com circulen molts per les autovies i per tant gasta un 30% menys de diners (0’55 €/L menys) per als mateixos km recorreguts.
  • Deixar de subvencionar el combustible dels avions i prohibir els vols intranacionals que puguen fer-se en tren ràpid o per carretera.
  • Fomentar el consum dels productes de proximitat, preferentment ecològics.
  • Reduir el consum de carns i fomentar la dieta mediterrània tradicional, de mínim consum de carn, perquè és la més saludable i ecològica, salva boscos i aqüífers i evita emissions.
  • Millorar les estratègies per a generalitzar l’autoconsum fotovoltaic en edificis públics i privats.
  • Aplicar l’estratègia de les 4R, amb la recollida selectiva a casa (la de matèria orgànica és obligatòria a la Unió Europea i cal aplicar-la ja).
  • Plantar arbres autòctons per tot arreu, muntanyes erosionades, camps abandonats, carrers pelats, etc. Millorar la prevenció d’incendis forestals per a evitar-los i tallar-los ràpidament.
  • Realitzar campanyes d’informació/conscienciació ciutadana per a explicar-ho bé a tota la població i neutralitzar la propaganda de negacionistes i corporacions que enganyen la població fent-la creure que el consumisme, la velocitat, viatjar molt, etc. dona la felicitat4, mentre van destruint el món.

 

1 https://elpais.com/economia/2022-08-07/claves-sobre-el-nuevo-plan-de-ahorro-energetico-a-quien-afecta-que-medidas-incluye.html

2 www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/comunicado-de-prensa/el-mundo-debe-reducir-las-emisiones-76-anual-en-la

3 www.rtve.es/noticias/20210821/antonio-turiel-csic-aumento-tres-grados-espana-habitable-norte/2162483.shtml

4 www.climaterra.org/post/nos-hace-felices-el-consumo