L’Hospital d’Alzira implanta un pla d’humanització en la UVI

0
189

Per a millorar l’estada dels pacients

 

  • La flexibilitat de l’horari, la millora de la comunicació amb els familiars i la possibilitat de disposar d’elements de distracció –mòbil, ràdio- són algunes de les mesures implantades

 

  • Determinats pacients realitzen passejos per la Unitat ajudats d’un fisioterapeuta i una grua especial

 

Alzira (22.04.22). L’Hospital Universitari de la Ribera ha implantat un pla d’humanització en la seua Unitat de Vigilància intensiva (UCI), amb la finalitat de millorar l’estada dels seus pacients.

 

Ho ha fet a través de la comissió HUMANIZA-UCI, un grup de treball multidisciplinari format per una vintena de metges, infermers i auxiliars d’Infermeria del Servei de Medicina Intensiva que han dissenyat el pla d’humanització de l’UCI durant els últims mesos.

 

Així, entre les mesures implantades, s’ha flexibilitzat l’horari de visita dels familiars. Malgrat que es manté l’horari habitual (mitja hora a les 13.30 hores i a les 20.15 hores), s’habilita un horari extra de quatre hores a la vesprada, perquè el cuidador o cuidadors principals (1-2 segons el cas) del pacient, puguen quedar-se amb ell i acompanyar-li.

 

Segons han destacat els components de HUMANIZA-UCI, “l’ingrés en la Unitat de Vigilància intensiva és percebut, tant pel pacient com pels seus familiars com una vivència estressant i una de les principals necessitats de la família és la proximitat al seu familiar malalt, així com el rebre una major informació per part dels professionals”.

 

En aquest sentit, una altra de les mesures que s’han implantat en l’UCI de l’Hospital de la Ribera ha sigut la d’actualitzar la guia informativa que s’entrega als familiars quan un pacient ingressa en aquesta Unitat, així com l’ampliació a tots els dies (inclosos caps de setmana i festius) de la informació que el personal mèdic ofereix als familiars, es produïsquen o no canvis significatius en el pacient ingressat.

 

Protocol de mobilització precoç

 

Al costat d’això, el pla d’humanització de l’UCI de l’Hospital d’Alzira també contempla la realització de passejos amb pacients que porten molt temps ingressats en la Unitat.

 

Així, amb l’ajuda d’un fisioterapeuta i una grua especial, els pacients poden fer xicotets passejos per un circuit dissenyat que recorre la pròpia Unitat.

 

“Aquests passejos es realitzen en pacients seleccionats, en els quals és possible dur-los a terme, encara que la nostra intenció, vistos els bons resultats que estem obtenint, és ampliar-los al major nombre de pacients possibles”, han assenyalat els membres de la comissió d’humanització de l’UCI.

 

“Una estada prolongada en el llit fa que aquests pacients perden massa muscular i guanyen feblesa, de manera que, amb aquests passejos el que aconseguim és, d’una banda, contribuir al fet que, quan isquen de l’UCI per a passar a la planta d’hospitalització, el canvi siga menys brusc i, d’altra banda, estem generant un efecte psicològic molt positiu tant en el pacient com en els seus familiars, que veuen la recuperació de la mobilitat com un indici de la ràpida recuperació del pacient”.

 

Cal destacar, en aquest sentit, que la de l’Hospital d’Alzira és de les primeres Unitats de Vigilància intensiva d’un hospital públic a la Comunitat Valenciana que disposa de tres fisioterapeutes assignats durant tot dia (2 en horari de demà i 1 en horari de vesprada). Aquests fisioterapeutes s’encarreguen de realitzar els exercicis de fisioteràpia motora i respiratòria amb els pacients ingressats.

 

Protocol de sedoanalgèsia

 

Al costat d’això, “és igualment molt rellevant, des del punt de vista de la humanització de l’assistència, el protocol de sedoanalgèsia que estem implantant en l’UCI”, han assenyalat des de HUMANIZA-UCI.

 

Aquest protocol persegueix oferir l’analgèsia i sedació que el pacient necessita en aquesta Unitat amb la finalitat de controlar el dolor, però mantenint la seua capacitat de consciència perquè continue comunicant-se amb el personal sanitari i els seus familiars. “Es tracta d’un equilibri, a priori, difícil d’aconseguir però que tindrà una repercussió molt positiva en el confort del pacient ingressat”.

 

Ús del telèfon mòbil

 

Altra de les mesures d’humanització posades en marxa en l’UCI de l’Hospital de la Ribera és la de permetre utilitzar el seu telèfon mòbil als pacients que puguen fer-ho, sempre que no interrompen el treball dels professionals ni molesten a la resta dels usuaris, així com disposar de llibres o ràdios que els proporcionen els seus propis familiars.

 

“L’objectiu és el de continuar implantant mesures que ens permeten avançar en la humanització de la Unitat en benefici dels pacients i els seus familiars, però també dels nostres propis professionals”.