Alzira, el conseller de Carcaixent i el pont de Xàtiva / Opinió: Xavier Espanya

0
322

L’episodi de pluges a la Ribera ha descarregat a les muntanyes de La Barraca d’Aigües Vives, la Casella i la Murta, entre 450 l/m2 ie 600 l/m2 acumulats durant este mes de març, fet que demostra, una vegada més, la necessitat d’actuar al barranc de la Casella on les aigües arribaren la matinada del dimecres a 2,60 metres d’altura. Este nivell provocà el tancament de les comportes del canal de les Basses, que es va plenar de gom a gom, i evidencià el coll de botella que suposa el pont de Xàtiva per al desaigüe del barranc en el riu Xúquer.

El Govern Central i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer ja s’han compromés, en el Pla Hidrològic del Xúquer 2023-2027, a eixamplar i aprofundir el barranc de la Casella en els trams adients, a més de desviar el Barxeta abans de confluir amb el Casella i ara sols resta que la Generalitat done un pas endavant pel que fa a la seua competència d’ampliar el pont de Xàtiva i fer un nou enllaç entre les carreteres CV-50 i CV-41.

L’Ajuntament d’Alzira està fent els seus deures;  primer el canal de les Basses, amb el suport de la Generalitat, i ara amb les obres del canal Interceptor que culminarà després l’estiu amb el suport de l’empresa Aigües de València. Canals, que es connectaran en la rotonda de la CV-50, destinats a recollir les aigües pluvials de quatre barrancs; Estrella, Fosc, Gracia Maria i Arena. Però depén d’altres administracions per ampliar el barranc de la Casella, desviar el Barxeta i fer un nou pont a l’eixida de la ciutat cap a Carcaixent que quadruplique la capacitat de l’actual.

La lentitut de la conselleria de Transició Ecològica de Mireia Mollà per a finançar el canal Interceptor obligà al Govern local a impulsar-lo des del consistori. Ara els dirigents alzirenys dirigixen els seus esforços per aconseguir que la Generalitat faça un nou enllaç entre la CV-41 i la CV-50 ampliant de forna notòria el pont de Xàtiva, després que el Ministeri de Transició Ecológica (MITECO) diguera que esta actuació és de competència autonòmica.

El Govern de la Vila demanà, recentment, una reunió als directors generals de l’Aigua i de Mobilitat per tal d’estudiar la solució adient. I aprofità la visita, de deu minuts, del conseller d’Obres Públiques i Mobilitat, d’origen carcaixentí, Arcadi España, a una de les mascletaes falleres per tal d’exposar-li el problema. Esta mateixa setmana li han remitit tota la documentació a la conselleria i és que el representant del Consell, sembla no haver tingut temps, durant dos anys, de visitar l’ajuntament d’Alzira i reunir-se amb l’alcalde per tal de conèixer els problemes de comunicacions i accessos que patix la capital de la Ribera. I aixó que el conseller es trasllada habitualment a Carcaixent per visitar la seua família. Estos dies de pluja i angoixa per als barris més inundables de la ciutat podria haver comprovat la notable crescuda del Casella a l’altura del pont de Xàtiva, que per cert ha de creuar cada vegada que viatja cap a la veïna població.

Per cert les autoritats carcaixentines tampoc estan massa satisfetes sobre com va la futura connexió del municipi amb el Molí de Borrego per gaudir d’una eixida directa a l’A-7 per l’autovia de Guadassuar.

La iniciativa «avança molt lentament per les causes que siguen» segons l’alcalde Paco Salom. Actualment es troba encara en «el pas previ a l’elaboració del projecte, el que s’anomena un documento de alcance», lamenta Salom i aixó que els alcaldes d’Alzira i Carcaixent ja s’han ficat d’acord en que el recorregut del futur enllaç siga el que menys afecte al terme alzireny.

En els dos anys que li resten al capdavant de la relevant conselleria, el conseller riberenc encara està a temps de donar satisfacció a les demandes ciutadanes de dos de les més importants ciutats de la comarca.

Xavier Espanya / Riberaexpress