Que el nostre territori estava sobresaturat d’infraestructures ja es sabia sobradament, doncs tenim més aeroports, autovies/autopistes, AVE, etc. per habitant que la mateixa Alemanya, primera potència econòmica europea. Arribats a tals excessos, pareixia que els nostres polítics (almenys els del Botànic, més honrats que els anteriors) i grans empresaris (folrats fa temps), després d’esgotar les arques públiques (els corruptes deixaren un deute de 40.000 milions d’€) i destrossar el nostre territori, el deixaven finalment descansar. Ja era hora, pensàvem…
Però què va! Especuladors, grans empresaris i polítics oportunistes, de Madriz i d’ací, seguixen encebats amb les grans obres públiques i no paren ni amb la pandèmia!
Així han ficat en marxa projectes tan innecessaris, cars i destructius com les ampliacions de la V-21, el bypass, la V-30, la V-31, la CV-60, el port de València, el port de Sagunt, el port d’Alacant, l’AVE València-Castelló, el túnel passant, etc. etc. etc. Projectes que malbaraten els diners de tots (en benefici d’uns pocs mangants) i damunt destruïxen el territori i agreugen l’emergència climàtica.
Perquè no ho oblidem, el transport és amb molta diferència el sector que més gasos hivernacle emet, al voltant del 40% al PV. I òbviament les solucions passen per reduir els combustibles fòssils, i sobretot el transport motoritzat, a la meitat durant aquesta dècada (ho diu la COP26, l’IPCC i el PNUMA), fomentant l’anar a peu, en bici, en transport públic (el tren de rodalies que sabotegen els jerarques de RENFE), el consum de productes locals, les 4R, etc. etc. Ampliar ports, autovies i AVEs, que en pocs anys quedaran obsolets per la crisi climàtica i el declivi del petroli, és tirar els diners públics, destrossar el territori i augmentar el calfament del clima, quelcom irracional i estúpid.
I no acaba ací la cosa, ara venen diners d’Europa (que ens endeutaran encara més) i els astuts especuladors projecten centenars de megacentrals solars per tot el PV, que arrasaran molts km2 de terra fèrtil i muntanyes amb milions de plaques fotovoltaiques. Els ecologistes sempre hem volgut aprofitar el Sol, de fet jo mateix tinc 6 m2 de plaques en la terrassa que em generen el 80% de l’electricitat que consumisc, el 20% restant la compre a Som Energia, una cooperativa 100% de renovables. L’autoconsum és completament innocu, sense cap impacte ambiental, i resulta molt rentable perquè abaratix l’electricitat fins als 0’04 €/kwh, quan la convencional sobrepassa els 0’30 €/kwh (i no para de pujar); tan rentable és que una instal·lació fotovoltaica s’amortitza en 5 anys amb l’estalvi que genera, i dura més de 30… Per tant, tothom hauria d’instal·lar-se ja les plaques necessàries per a produir l’electricitat que consumix.
Però cada megacentral fotovoltaica suposa clavar 500.000 plaques damunt de camps de cultiu o de monts mediterranis, eliminant tota la vegetació, esclafant la terra viva i saturant-la d’herbicides perquè no cresca ni l’herba davall les plaques. Això és un altre atemptat ecològic i no es pot consentir de cap de les maneres, si volen fer negoci amb les megacentrals que les fiquen sobre les autovies/autopistes (on poden generar 4MW/km) o damunt dels seus xaletassos i oficines.
Ara mateix hi ha diferents projectes destructius en fase d’informació pública i seria important que molta gent es pronunciara en contra, demostrant que existix un altre model de desenvolupament capaç de millorar les condicions de vida sense destruir el territori. Des d’ací invitem tothom amb sensibilitat mediambiental a presentar al·legacions contra el projecte d’AVE València-Castelló (fins al 10-XII), que pretén arrasar centenars de fanecades a L’Horta, i contra la megacentral fotovoltaica d’Alzira-Catadau (fins al 15-XII), que vol destrossar 1.200 fanecades a La Ribera. Pots baixar-te els arxius col·lectius clicant sobre el text anterior o en la nostra web (www.lariberaenbici.net), on també s’explica com presentar les al·legacions.
Defensem la Terra, no hi ha una altra!