

L’alcalde de Carcaixent, Paco Salom i la Federació de les associacionsde veïns d’Alzira s’han mostrat «decebuts» davant la falta de concreció sobre el calendari de les actuacions en els barrancs Barxeta i Casella, durant la visita realitzada hui a la capital de la comarca per la delegada del Govern, Gloria Calero i el president de la CHX, Miguel Polo.
La redacció dels projectes per l’empresa Typsa per a actuar entre Carcaixent i l’autopista AP-7, tardarà al voltant de 24 mesos i per tant l’inici de les actuacions que els tècnics concreten tant en el Barxeta com en l’ampliació del barranc de la Casella, tardaran més de dos anys en poder executar-se.
Compatibilitzar les actuacions
«M’en vaig un poc decebut, portem escoltant el mateix durant 40 anys» així de contundent s’ha mostrat Salom davant els mitjans de comunicació, que ha demanat «compatbilitzar les actuacions de llarg recorregut amb actuacions concretes i prioritàries en el Barxeta». La primera autoritat carcaixentina s’ha mostrat partidari de construir, en breu termini, «una mota en la zona sud de Cogullada perquè ajudaria moltíssim a evitar l’entrada de l’aigua en les seues cases».
Cap partida pressupostària
Mentre el dirigent veïnal, Voro Pérez, no ha ocultat tampoc la seua «decepció en no vore concretada cap partida pressupostària per a actuar en els dos barrancs».
El president de la Confederació, havia explicat, prèviament, al saló de sessions municipal que «l’objecte de l’estudi és concretar les actuacions i prioritzar-les amb cinc projectes constructius executables».
Unes actuacions derivades del Pla Global contra inundacions de l’any 2000 que contempla l’acondicionament del riu Xúquer entre Carcaixent i l’autopista, el condicionament de barrancs com el Barxeta i Casella i la millora del drenatge en la marjal sud de l’Albufera, encaminades a «minimitzar el risc d’inundació protegint els pobles i els bens».
Estudis i projectes
Aquests projectes permetran trobar solucions als problemes d’inundació que persisteixen en la zona, a causa de les avingudes d’alguns afluents del riu Xúquer en el seu curs baix: riu Magre (aigües avall de l’embassament de Forata), riu Sellent i riu Cányoles (afluent del riu Albaida aigües avall de la presa de Bellús). Així mateix, es pretén redactar deu estudis pilot d’adaptació al risc d’inundació d’edificacions o
instal·lacions vulnerables a les inundacions.
Els objectius a aconseguir amb els citats projectes i estudis són: protecció de la població i els béns enfront del risc d’inundació; recuperació de l’espai fluvial i els seus valors naturals, socials i paisatgístics; gestió dels usos del sòl en la zona inundable; i millora de la connectivitat ecològica entre els espais naturals protegits.
Polo a preguntes dels mitjans de comunicació que li recordaven l’existència de nombrosos informes realitzats fa un vintena d’anys sobre el comportament dels barrancs, ha justificat el nou treball «en que la normativa de la Unió Europea ens obliga a començar de zero».
Per la seua part la delegada del Govern ha mostrat el «compromís del Govern per a resoldre els problemes de les inundacions». Gloria Calero ha avisat que «no hi ha risc zero» i que les solucions «van per a llarg».
Davant la pregunta sobre el calendari d’actuacions a realitzar als termes d’Alzira i Carcaixent la representant guvernamental ha indicat «no puc dir quant anem a tardar però, serà a la major brevetat possible utilitzant fons europeus i tots els recursos possibles».
Calero ha recordat que el Govern habilitarà 7 milions d’euros per a resoldre la problemàtica de l’embassament de Bellús, substituint terraplens per viaductes, per a eliminar l’afecció que es produeix amb la línia fèrria Xàtiva-Alcoi i que dificulta la correcta gestió de l’embassament en avingudes
Riberaexpress