Transports ha invertit 150 milions en els 8,6 km de la variant Cullera-Favara

0
120
Tram de la variant sobre el Xúquer. Foto: Ministeri de Transports

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha posat en valor l’esforç per a la millora de les carreteres de l’Estat a la Comunitat Valenciana amb la posada en servei d’un nou tram de la A-38, entre Cullera i Favara, amb una inversió superior als 150 milions d’euros i que suposa, a més, posar fi a un punt negre de la xarxa de carreteres de la província.

En l’acte d’obertura al trànsit rodat d’aquest tram, en el qual també ha participat la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Gloria Isabel Calero, i l’alcalde de Cullera, Jordi Mayor, entre altres autoritats, Ábalos ha destacat que aquest nou tram, de 8,6 quilòmetres de longitud, ofereix un traçat alternatiu més ràpid, còmode i segur per al trànsit de llarg i mitjà recorregut que actualment circula per la carretera N-332.

El pressupost de les obres ascendeix a quasi 140 milions d’euros, quantitat que, sumada al cost de redacció del projecte, a l’import estimat de les expropiacions i a l’assistència tècnica per al control i vigilància de l’obra, llança una inversió total que supera els 150 milions d’euros.

L’autovia A-38 s’inicia en l’enllaç amb l’AP-7 a Almussafes i s’ha construït sobre el corredor de la N-332 fins a Favara, millorant la seguretat i la capacitat de les infraestructures viàries de la zona.

Aquest nou tram de la A-38 se suma als que ja s’han posat en servei, com el tram de millora de la connexió amb l’AP-7 a Almussafes, la duplicació de la variant de Sollana i del tram Sollana-Sueca i la variant de Sueca, que és continuació de Cullera-Favara.

8,6 km de longitud

El traçat de la nova autovia entre Cullera i Favara es localitza en els termes municipals de Sueca, Cullera, Favara i Tavernes de la Valldigna i té una longitud de 8,6 quilòmetres. Aquesta formada per 2 calçades amb 2 carrils de 3,50 metres cadascuna i vorals interiors de 1,50 metres i exteriors de 2,50. La mitjana és de 2,00 metres.

En l’autovia s’han executat 27 estructures del tronc, així com 3 passos superiors i 15 passos inferiors.

En aquest tram d’autovia es disposen 3 enllaços: l’enllaç de Favara, projectat mitjançant una glorieta inferior; l’enllaç de Cullera sud, de tipologia similar a l’anterior; i l’enllaç de Cullera nord, situat al costat del Xúquer, per la qual cosa s’està executant mitjançant viaductes de bigues de formigó pretesat.

Les obres de l’autovia inclouen la reposició de totes les séquies de la zona, així com la continuïtat de la servitud de pas dels camins interceptats per la traça.

És especialment significatiu el viaducte sobre el riu Xúquer, un arc metàl·lic de 90 metres de llum. Té 1.400 tones d’acer estructural, 2.665 metres cúbics de formigó, 294 tones d’acer en armadures i 4.733 metres de pilotes per a la fonamentació.

A fi de minimitzar l’impacte ambiental s’han dut a terme mesures de protecció del sòl, de la fauna, pantalles acústiques, excavacions arqueològiques, plantacions i integració paisatgística.

S’ha destinat quasi un milió d’euros en l’alçament de la necròpoli musulmana de l’alqueria de l´Alculiola, fundada abans de l’any 1000 i que va perdurar fins a l’expulsió dels moriscos l’any 1606, havent-se realitzat mitjançant excavació manual la recuperació total de restes de 257 tombes.

EFE