Gómez Sahuquillo o retrobar el goig / Víctor Pastor Banyuls

0
105

 

«Colguen les gents ab alegria festes,
lloant a Déu, entremesclant deports,
places, carrers e delitables horts
sien cercats ab recont de grans gestes»

Ausiàs March

 

Se n’havieu adonat? Ja ho advertia un dels poetes més importants del segle XV europeu: la festa i la lloança s’agafen de la mà sense remei tot cercant el goig dels dies. La Mediterrània està farcida de llegendes i creences que en podrien donar testimoni.  Ara que hem assolit setembre, sobretot catalans i valencians, compartim les marededéus trobades. Una tradició arrelada d’ençà dels segles XV i XVII tot convertint-se en festa patronal de gran part dels santuaris marians.


Enguany,  —com tot— l’avinentesa és tenyida de la persistent monotonia vírica que des de fa més de mig any ens ha sobrevingut. Així, però, a la Ribera i al País Valencià en general, comptem amb una nova aportació que ens ajuda a conéixer les imatges marianes fins al darrer detall amb l’òptica objectiva de la història de l’art.

El llibre en qüestió, Imatgeria Mariana en la Ribera del Xúquer (2020), del doctor en història de l’art, Miguel Gómez Sahuquillo, com un regal (publicat el dia de Reis) elabora un estudi minuciós en què analitza les imatges de la santa Maria de les viles i pobles riberencs. Gran part d’aquestes, detalla el llibre, segueixen la tradició gòtica importada d’Europa gràcies al dinamisme i la riquesa de la Corona d’Aragó.

L’autor, tanmateix, no s’està d’estudiar amb més extensió la Mare de Déu del Castell de Corbera. La imatge, del gòtic internacional a la francesa, encara ens permet atansar l’època: l’excels dibuix del vestit, el moviment de la postura i, sobretot, el rostre de la mare que remembra el goig intern de gratitud (festa i lloança) per tindre el fill en braços.

Ara que la incertesa emmudeix la música de carcassa, l’aportació de Gómez Sahuquillo pareix recobrar més sentit que mai: per damunt de tòpics i de la combustió del temps, cal reconéixer-nos entre la cultura que ens envolta.

Víctor Pastor Banyuls