Marzà demana «tranquilitat» als pares davant la tornada al cole

0
201
El conseller d'Educació Vicent Marzà

 

El conseller demana als pares que estiguen «tranquils» ja que amb els espais segurs es podrà controlar un possible cas de coronavirus «per a minimitzar els seus efectes i el contagi als companys»

La Conselleria d’Educació ha comprat material sanitari i contractat uns 5.000 professors i 3.000 monitors de menjador

«Hem d’acceptar la realitat; és una situació molt complexa i cal donar solucions per a aconseguir equitat i seguretat a les aules»

El conseller d’Educació, Vicent Marzà, considera que el metre i mig, la màscara i els grups estables de convivència són instruments contra la pandèmia «que han vingut per a quedar-se aquest curs» i valora el consens amb tota la comunitat educativa per a un inici de curs segur.

En una entrevista amb EFE, Marzà ha explicat que, amb la reorganització dels centres, la reducció d’alumnes a les aules, la contractació extra de professors i monitors de menjador i els protocols llestos, el sistema educatiu valencià està preparat per a iniciar el curs «amb la màxima presencialitat» i en «qualsevol escenari».

«Cal assumir que el metre i mig, la màscara i els grups estables de convivència són instruments que han vingut per a quedar-se aquest curs per a fer front a la situació sanitària, i que per damunt de tot està la salut del conjunt de la comunitat educativa, professors, alumnes i famílies».

El conseller ha agraït el treball dels pares i mares per a «arribar a una solució» en l’arrancada del curs i els ha demanat que estiguen «tranquils» perquè amb aquests espais segurs es podrà controlar un possible cas per a «minimitzar els seus efectes i el contagi als seus companys».

207 milions extra per a adaptar-se a la pandèmia

Ha recordat que la Comunitat ha invertit més de 207 milions extra a reorganitzar centres, comprar material sanitari i contractar uns 5.000 professors i 3.000 monitors de menjador, i ha ressaltat l’aposta per la digitalització, en previsió que «la pandèmia vaja a pitjor».

S’han gastat 33 milions per a comprar 30.000 tauletes amb connexió a internet, llicències i millora de les plataformes perquè tinguen major utilitat i que es puguen fer classes «online», hi haja videoconferències i els alumnes «seguisquen les classes amb el seu horari habitual» com si foren a l’aula.

Educació presencial i ús de màscares

En educació Infantil, Primària i primer d’ESO, els alumnes estaran de forma «cent per cent presencial», mentre que en la resta de Secundària i Batxillerat podria ser en «dies alterns» en funció de les necessitats de cada centre.

Respecte a l’ús de màscara, ha puntualitzat que serà obligatòria per a tots els professors, excepte els dels grups estables de convivència (bambolles), aquells en els quals és impossible que no hi haja interacció i mantindre la distància, que serà voluntària.

Ha detallat que per als xiquets de fins a quart de Primària «no és necessària», com tampoc per als majors «sempre que estiguen en el seu pupitre i a metre i mig de distància», encara que «en el moment en què s’alcen de la cadira per a desplaçar-se dins del centre, hauran de portar màscara».

Marzà ha indicat que es podria obligar al seu ús «si així ho determinen les autoritats sanitàries», els criteris de les quals han prevalgut en la reorganització dels centres i les mesures implantades per a l’inici de curs.

Organització d’accessos i què fer davant la sospita de Covid

Ha explicat que per a evitar la massificació, l’entrada dels menors als col·legis es farà per diferents accessos i, igual que les eixides i les estades als patis i zones esportives, es farà en horaris escalonats, amb les files que siguen necessàries i sense l’acompanyament dels pares.

En el cas que hi haja un escolar amb símptomes compatibles amb coronavirus, el protocol estableix que el seu professor l’acompanyarà als «espais *covid» habilitats en els centres per a romandre aïllats i s’avisarà tant a la família com a les autoritats sanitàries, que determinaran els passos a seguir.

Ha avançat que preparen una web on desgranaran el protocol acordat amb Sanitat per a l’inici del curs i que permetrà a professors i pares consultar les preguntes més freqüents i resoldre qualsevol dubte que els puga sorgir en el dia a dia.

Consens amb la comunitat educativa

Segons Marzà, en la Comunitat Valenciana han treballat «des del primer dia «amb connexió» amb tota la comunitat educativa, des de professors, sindicats, patronal, centres i pares, als qui ha agraït el seu treball «ingent» per a arribar a un acord per a l’inici del curs 2020-21 el pròxim 7 de setembre.

«Això és l’exemple que és possible afrontar la pandèmia des d’un punt de vista unitari i de servei públic, i per això arribem a un consens per al principi de curs amb una organització que dóna resposta als diferent escenaris», ha dit.

No obstant això, ha advertit que «serà un any difícil per molt de consens que tinguem i molts instruments extraordinaris que hàgem mobilitzat», i ha afegit que, encara que estan «preparats», en algun moment «caldrà tancar algun col·legi o una classe presencial d’un grup determinat».

«Hem d’acceptar la realitat; és una situació molt complexa i cal donar solucions per a aconseguir equitat i seguretat a les aules», ha agregat, a l’una que ha assegurat que «ningú donarà la solució des d’un despatx».

Contacte amb altres comunitats

Marzà està en contacte amb consellers d’altres comunitats, amb els qui ha compartit els seus protocols i solucions, i en la pròxima reunió de la ministra d’Educació i el ministre de Sanitat amb les autonomies traslladarà que «és importantíssim treballar amb el conjunt de la comunitat educativa, tindre una actitud d’escolta activa i mobilitzar de manera extraordinària més recursos».

«Cal col·laborar des de la crítica constructiva, des de la disparitat d’opinions però intentant posar en el centre el que és més important, que els nostres xiquets i xiquetes tornen al col·le, que tinguen un espai segur i puguen continuar aprenent, malgrat aquesta maleïda pandèmia», ha sostingut.

EFE