Este segon canal recollirà les escorrenties dels barrancs del Respirall, Fosc, Garcia Maria i Camí l’Arena
Recorrerà 766 metres entre la rotonda de la CV-50 i el barranc del Respirall
La seua inversió és d’1,7 milions i es construirà en esta legislatura
El projecte de la segona fase del canal de les Basses contempla la instal.lació d’un joc de comportes tipus flotador i de guarda, en estar pensat per «albergar dos canals d’abocament al barranc de la Casella». Estes comportes quedaren pendents, en la primera fase, de conèixer els cabals captats pels quatre barrancs.
Esta infraestructura, dissenyada pels tècnics municipals, preten recollir les escorrenties dels barrancs del Respirall, Fosc, Garcia Maria i de Camí l’Arena que canalitzen cap el nucli urbà d’Alzira, l’aigua de les pluges procedents de la serra de la Murta.
Confluència amb el canal actual
El nou barranc artificial començarà a la rotonda de la CV-50, en la carretera de Tavernes de la Valldigna i culminarà en el barranc del Respirall després d’un recorregut de 766 metres, paral.lel al camí dels Pescadors, que comptarà amb una camí de servici de 5 metres d’amplària, al seu marge dret. En la rotonda, «s’executarà una nova confluència, després de retirar l’escollera actual», segons els projecte.
Abocament al Casella
Els tècnics municipals advertixen que el barranc de la Casella «condiciona el cabal desaigüat pel canal interceptor de les Basses». En el tram de la CV-578 (Avinguda de la Ribera) i el pont del carrer dels Cordellers, on es produix la confluència del barranc i del canal, els desbordaments localitzats es produixen a partir de 25 m3/seg. Aigües avall, la capacitat del barranc «augmenta considerablement» davant l’ampliació realitzada, a 8 metres d’amplària i 2 m d’alçària amb motiu de les obres inacabades del Centre Comercial Vilella.
Desbordaments
Però més avant la capacitat del Casella torna a estar condicionada, en ese cas pel pont de Xàtiva, en la carretera de Carcaixent CV-41. Tot i aixó els desbordaments es produixen en este punt «a partir de 75 m3/seg», tres vegades superior a la de la zona de l’abocament.
Així els especialistes arriben a la conclusió que l’increment del cabal del barranc de la Casella que li produix la incorporació de l’abocament del canal de les Basses, per a un periode de retorn màxim de 15 anys, «és capaç de ser evacuat pel barranc, donat que la capacitat del tram situat aigües avall del punt d’abocament, és molt superior».
Però, advertixen, que la capacitat d’evacuació del canal artificial per al seu funcionament conjunt amb el barranc, «està limitada a un periode de retorn de 10 anys».
El projecte, que requerix una inversió total d’1,7 milions d’euros, està pendent de ser finançat per la conselleria de Medi Ambient.
Les fortes pluges anunciades per al pròxim dimarts, fan que el canal de les Basses siga de nou protagonista per si tornen a desbordar-se els quatre barrancs mencionats i si la primera fase del canal evita, de nou, la inundacó del barri Les Basses.i
Riberaexpress