La Mancomunitat vol recuperar les antigues cavallerisses de la vieta Carcaixent-Dènia

    0
    284
    En estes cavallerisses al cim del Portitxol es canviaven els animals
    Interior de les cavallerisses

    La Mancomunitat de la Ribera Alta ha sol.licitat a la Unió Europea una subvenció per poder adquirir les antigues cavallerisses del ferrocarril Carcaixent-Dènia ubicades en el recorregut de la Via Verda tot just en la part alta del Portitxol. A les rodalies de les deteriorades cavallerisses finalitza el tram, actualment, en construcció de la Via Verda procedent de La Barraca d’Aigües Vives.

    Els municipis riberencs necessiten l’ajuda europea per adquirir primer la vella construcció al seu propietari el Compte Trènor i per a després poder rehabilitar-la.

    El regidor de Medi Ambient d’Alzira Pep Carreres manifesta que l’aprofitament dels terrenys de l’antic trenet per a convertir-los en Via Verda per a ciclistes i vianants, «contempla, a més, la rehabilitació del patrimoni existent» al llarg d’aquell ferrocarril de via estreta, construït a mitjans del segle XIX i desmantel.lat l’any 1973.

    Cal recordar que, inicialment, el tren del ferrocarril entre Carcaixent i Dènia era de tracció animal, abans d’arribar la primera màquina de vapor. Segons la publicació «La Vieta» de Josep V. Bataller, José M. Fernández i Fernando Rodríguez, «el cost elevat de la construcció i del manteniment del ferrocarril de vapor feia necessari optar per la solució del tramway (tramvia de tracció animal), que implicava un cost sensiblement menor i unes tarifes més reduïdes».

    Així les cavallerisses permetien la permuta dels cavalls que arribaven completament esgotats al cim del Portitxol

    La tracció animal va durar fins l’any 1881, data en la que s’introduiren locomotores de vapor procedents de Gran Bretanya.