L’Oficina Comarcal d’Habitatge ha contactat ja amb bancs i promotors de vivendes

0
507
  • L'oficina estarà atesa per tres funcionàries
    L’oficina estarà atesa per tres funcionàries

    Oficina comarcal VivendaEl nou servei mancomunitat integrarà tota la informació, gestió i tramitació sobre l’habitatge en un únic punt de prestació, per tal de facilitar l’accés al ciutadà.

  • Impulsarà el lloguer social per als habitatges públics que continuen buits, amb especial atenció a l’estoc de les entitats financeres.

El president de la Mancomunitat de la Ribera Alta, Txema Peláez i l’alcalde d’Alzira, Diego Gómez, han presentat este matí l’Oficina Comarcal d’Habitatge (OCH), el primer servei supramunicipal d’aquestes característiques a la Comunitat Valenciana.

L’acte ha comptat amb la participació de la Directora General d’Habitatge, Rebeca Torró, que ha traslladat la voluntat de promocionar la iniciativa com a bon exemple de gestió en matèria d’habitatge pera a altres comarques, “perquè l’acció de proximitat és la manera en que millor es pot ajudar a la gent en aquest camp”.

L’OCH comença a funcionar des de hui en una oficina de l’edifici de Benestar Social de l’Ajuntament d’Alzira, junt a les dependències d’Atenció al Ciutadà, que ha cedit l’espai en una aposta estratègica per aquest servei.

Seu a Carlet

Hi haura una segona seu a Carlet
Hi haura una segona seu a Carlet

L’oficina compta amb tres tècnics i disposarà d’una segona seu a Carlet, a les que podran afegir-se els municipis de la comarca que progressivament s’adherisquen al servei.

El  nou servei mancomunitat coordinarà les polítiques de les administracions locals de la comarca en matèria d’habitatge i integrarà tota la informació, gestió i tramitació en un únic punt de prestació, per tal de facilitar l’accés al ciutadà, com és el cas de les ajudes per a evitar la pobresa energètica en llars en risc d’exclusió social.

Entre les funcions de l’OCH està, a més, la d’incentivar als titulars d’habitatges no ocupats per a que puguen ser destinats al programa autonòmic de lloguer social, amb especial atenció a l’estoc de les entitats financeres.

Procés ràpid i gestió eficaç

El president de la Mancomunitat de la Ribera Alta, Txema Peláez, s’ha felicitat per la materialització de la iniciativa en només 4 mesos. Un procés “ràpid i intens” on s’han incorporat experiències d’èxit de serveis similars de la Vall D’Uixò, Catalunya i Brussel·les. A més ha animat a mancomunar esforços en altres comarques perquè la problemàtica de l’habitatge es gestione de manera més eficaç per al ciutadà.

Estem orgullosos. Amb intenció, voluntat i ganes les coses arriben al seu lloc”, ha assegurat Peláez, per a qui “el nou servei ajudarà a traslladar la justícia del paper a la realitat i que l’article 47 de la Constitució del dret a l’habitatge siga realitat”.

El servei ha comptat amb l’impuls decisiu de l’Ajuntament d’Alzira, des d’on s’ha fomentat la creació de l’OCH per a donar resposta al ciutadà davant la problemàtica constant relaciona amb l’habitatge. El seu alcalde, Diego Gómez, entén el servei com una aposta per l’empoderament de la comarca i alhora de l’eficàcia de les polítiques de proximitat per a donar “les solucions que ens reclamen els ciutadans”.

Bossa d’habitatges

Gómez ha avançat que des de l’inici del projecte algun promotors i entitats bancàries ja s’han interessat per la bossa d’habitatges per a lloguer social que vehicularà el nou servei.

En aquest sentit serà decisiu el resultat de la Llei de la funció Social de l’Habitatge que el govern valencià vol aprovar abans que acabe l’any per la via d’urgència i amb que, entre d’altres mesures, vol facilitar l’accés als 800 habitatges públics que es troben buits.

En sintonia amb la nova norma, l’oficina posarà el focus en la dimensió social de l’habitatge i per aquest motiu executarà seguiments periòdics de la situació global dels habitatges en els municipis ocupats per famílies amb situació de risc, i en particular, de les que es troben en processos d’execució hipotecària i desnonaments.

En paral·lel contribuirà a la creació d’un protocol d’actuació contra desnonaments, un servei d’assessorament i mediació amb persones amb problemes per pagar l’hipoteca i convenis amb la Conselleria d’Habitatge per a la reparació de pisos socials del parc públic que en l’actualitat es troben buits i precisen de millores.

Servei de Mediació

L’OHC comptarà, a més, amb la col·laboració i assessorament en matèria legal del Col·legi d’Advocats d’Alzira, que a més proveirà serveis de mediació en els conflictes entre propietaris i particulars o amb els bancs, en cassos de execució hipotecària.

Alzira i Carlet han sigut els primers municipi en confirmar la seua adhesió, un extrem sobre el què ja han mostrat interés altres governs municipals de la Ribera.

 

  El projecte de Servei Mancomunat d’Habitatge en detall

 

Què és l’OCH

L’oficina local d’habitatge (l’OCH) és un servei de La Mancomunitat de la Ribera Alta que canalitza els esforços i coordina les polítiques de les administracions locals de la comarca en matèria d’habitatge.

L’OCH pretén integrar tota la informació, gestió i tramitació en matèria d’habitatge en un únic punt de prestació per tal de facilitar l’accés al ciutadà.

Quins serveis presta?

  • Assessorar, informar i orientar en relació a qualsevol subvenció o ajuda en matèria d’habitatge, com és el cas de les ajudes per a evitar la pobresa energètica en llars en risc d’exclusió social, la pèrdua d’habitatge per no poder atendre el pagament del lloguer, informe d’avaluació del edificis, per a l’adquisició d’habitatge, lloguer, per a la rehabilitació, etc…
  • Fer el seguiment periòdic de la situació global dels habitatges en els municipis ocupats per famílies amb situació de risc, en especial les que es troben en processos d’execució hipotecària i desnonaments. Elaboració i aplicació de protocol d’actuacions contra els desnonaments, en coordinació amb la Generalitat.
  • Dur a terme, en col·laboració amb els serveis socials municipals, projectes d’intervenció i/o acompanyament per a la reintegració social, tot afavorint la convivència i la participació en zones urbanes amb una alta conflictivitat veïnal, per tal d’aconseguir una millora de la qualitat de vida de les persones que hi viuen i prevenint la formació de guetos.
  • Establir convenis amb la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per a la reparació dels habitatges socials del parc públic de la Generalitat que estan buits i precisen d’una rehabilitació.
  • Incentivar als titulars d’habitatges no ocupats per a que estos puguem ser destinats al programa autonòmic de lloguer social (xarxa lloga), informat i orientant en relació a les ajudes corresponents i, en general, impulsar el mercat del lloguer en les nostres localitats.
  • Conèixer la situació dels immobles socials existents en cada municipi adherit, per a posar-los a disposició dels potencials usuaris en el menor termini de temps possible i establint protocols d’urgència per als casos especials de persones que requereixen un habitatge.
  • Mobilitzar l’estoc d’habitatges de les entitats financeres que estiguin pendents d’ocupar, destinant-los a lloguer social.
  • Orientar a les persones amb dificultats de pagament de crèdits hipotecaris i risc de pèrdua del domini habitual i a les immerses en procediments d’execució hipotecària.
  • Fer el paper de mediador per a la resolució de conflictes entre llogaters i propietaris.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here