El Ribalta exigeix un repartiment «equitatiu» de l’alumnat entre centres públics i concertats

0
541
Algemesi cole Ribalta AMPA
Mares i pares del Ceip Ribalta

Algemesí vol posar fi al desequilibri entre escoles públiques i concertades

El col·legi públic Ribalta exigeix un repartiment equitatiu dels xiquets amb necessitats educatives especials entre tots els centres que reben diners de l’Administració – El govern local es compromet a corregir la desigualtat

La Asociación de Mares i Pares i el Consell Escolar del col·legi públic Ribalta d’Algemesí han demanat a l’ajuntament que aplique la normativa vigent i distribuïsca entre tots els centres sostinguts amb diners públics l’alumnat amb necessitat de suport educatiu. La no aplicació d’aquesta norma, inclosa en la LLOE i la LOMQE i que enguany s’ha explicitat en el Decret d’Admissió de l’Alumnat de la Comunitat Valenciana, ha convertit les escoles públiques d’Algemesí en guetos on es concentra la població escolar més necessitada, segons denuncien.

Tres dels cinc col·legis públics d’Algemesí han sigut declarats Centres d’Acció Educativa Singular (CAUS) per reunir en les seues aules més d’un 30% d’alumnes amb necessitats educatives causades per famílies desfavorides, problemes de discapacitat, absentisme, incorporació tardana a l’escola o per altres raons.

«Aqueixos són les dades oficials, però les dades reals són encara superiors», alerten. Mentre, en els quatre centres concertats, la presència d’alumnat amb necessitats és anecdòtica, d’acord amb les dades de matriculació.

La no aplicació de la llei educativa està en l’origen del desequilibri. La norma, establida per l’anterior govern, només va ser aplicada a Algemesí a l’inici del mandat de l’anterior consistori, quan es va encomanar la baremació de l’alumnat amb necessitats i es va establir la reserva de places per a aquests escolars en tots els col·legis. Però davant la protesta de famílies que s’havien quedat sense plaça en els centres concertats i davant la prioritat del criteri de la lliure elecció de centre per part dels pares, no es va tornar a aplicar la normativa, detallen fonts municipals.

Instruccions taxatives
El decret d’admissió publicat enguany per la Conselleria/Conselleria d’Educació especifica en el seu preàmbul: «Es reforça el control social del procediment per a fer possible conjugar la llibertat d’elecció de centre de les famílies, l’accés de tot l’alumnat en condicions d’igualtat, l’adequada i equilibrada escolarització entre els centres docents de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu». A més, recorda: «Els centres docents públics i privats concertats, en cap cas, podran percebre quantitats de les famílies per a rebre l’ensenyament de caràcter gratuït, ni exigir aportacions en concepte de matrícula o per reserva de plaça. Tampoc podran imposar a les famílies l’obligació de fer aportacions a fundacions o associacions. No es podrà exigir l’adquisició de material o equipament escolar en establiments determinats, ni la utilització de serveis obligatoris que requerisquen aportacions econòmiques per part de les famílies».

Per si no fos prou, el secretari autonòmic d’Educació, Miquel Soler, va assegurar el passat 20 d’abril a Algemesí que les escoles que reben diners públics «han d’escolaritzar per igual a tots els alumnes. L’escola és l’instrument més important que tenim per a compensar les desigualtats d’origen. Els centres no poden tenir autonomia per a seleccionar a l’alumnat que es matriculen en l’escola».

Els pares i mares del Ribalta han iniciat una campanya amb l’objectiu d’equilibrar l’escolarització de l’alumnat amb necessitats de suport educatiu per a evitar el tracte desigual a les comunitats educatives de la localitat, per a desactivar els greuges comparatius que es creen entre els centres escolars i perquè tot l’alumnat puga integrar-se educativa i socialment sense discriminacions de cap tipus.

Facilitar la integració
L’AMPA ha sol·licitat a la Comissió d’Escolarització Municipal «que prenga les mesures oportunes perquè en cap aula de la nostra ciutat se supere el percentatge esmentat del 20% d’alumnes amb necessitats de compensació educativa, per a facilitar així els processos d’integració i aprenentatge, i la igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat, siga el que siga la seua procedència i la seua llengua pròpia».

L’ajuntament s’ha compromès a treballar per a corregir la situació, tal i com ha fet saber als pares i a l’adreça del Ribalta, prenent com a model al col·legi Concepción Arenal de Vila-real, que va denunciar la seua saturació davant el Síndic de Greuges i aquest va emetre una recomanació a l’octubre de 2015 que constata la concentració de l’alumnat amb necessitats a diversos centres públics i reconeix que no es compleix la llei.

El Síndic recomana a la Conselleria/Conselleria d’Educació «que en casos com l’analitzat promoga les actuacions necessàries per a garantir en totes les localitats, inclosa Vila-real, una escolarització equilibrada de l’alumnat amb necessitats de compensació educativa».

J.M. / Levante-EMV

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here