Anada, Tornada i la llengua de Rita / Diego Gómez

0
220
Diego Gómez

Coincidint amb el meu company i amic de bici Guillem Colomer, pense que no toca fer cap banalitat sobre “el caloret”. Sols ressenyar que Rita Barberà no va fer diumenge sinó demostrar que pertany a eixa llarga cadena de regidors i polítics submisos, i que per a ella la llengua dels valencians ha de ser la castellana. El valencià, com a molt, serveix per a fer riure. Però no oblidem que són coses ben diferents que un poble sàpiga riure’s d’ell mateix i que un polític puga riure’s del seu poble. Aquest personatge no es mereix un nou bitllet d’anada i tornada el pròxim 24 de maig. Necessitem que desaparega ja del panorama polític valencià. Ja hem tenim prou.

Parlant d’anada i tornada i això si que ens hauria d’interessar a tothom, la setmana passada els usuaris i usuàries dels trens de rodalia de RENFE han pogut comprovar com, sense avís previ, s’ha suprimit la modalitat de bitllet d’anada i tornada. Aquest tipus de bitllet, que es podia adquirir de dilluns a divendres en dies no festius, suposava un descompte del 50% en el bitllet de tornada. La seua supressió ha comportat per tant que, per exemple, el cost per persona d’anar i tornar a València en tren des d’Alzira, s’haja incrementat més d’un 30%, passant dels 5’60 euros, als 7’40. Un preu desorbitat i que fomenta l’ús del cotxe particular en aquest tipus de desplaçament, amb tot el que això comporta (més contaminació per les majors emissions de CO2, congestió de les ciutats…).

És cert que la supressió d’aquesta modalitat de bitllet ha vingut acompanyada de l’aparició de l’abonament de 10 viatges, que caduquen al mes de la seua adquisició. Ara bé, ambdues modalitats haurien de ser complementàries per no castigar mai els usuaris puntuals del servei, que per altra banda és més que rendible. No cal explicar com d’important és el tren per a les nostres comarques, ni quantes persones es desplacen amb aquest mitjà, per estudis, motius laborals o altres qüestions a ciutats com ara València, Gandia, Sagunt o Xàtiva. El tren vertebra el país. També cal recordar que el servei de rodalia és una activitat declarada com a obligació de servei públic, i per tant, sotmesa al control de l’administració de l’Estat, excepte en aquelles autonomies en què s’ha transferit la seua gestió.

Potenciar l’ús dels mitjans públics i col·lectius de transport hauria de ser una prioritat per a totes les administracions. És per tot açò que caldria sol·licitar a ADIF i a RENFE que recuperen de manera immediata la modalitat de bitllet d’anada i tornada. I el manteniment de l’abonament de 10 viatges, però suprimint la seua caducitat o, almenys, retardant-la a un any. Aquesta reclamació caldria presentar-la a tots els ajuntaments i municipis afectats i elevar una queixa formal davant la Comissió Delegada d’Assumptes Econòmics del Govern de l’Estat, que és, en última instància, qui aprova les tarifes del servei de Rodalia.

I voldria acabar aquesta columna amb un símil semblant al del principi i dir que tampoc es mereix un bitllet d’anada i tornada l’impresentable president Alberto Fabra, que amb el seu dolent desig totalment intencionat, a Enric Morera, s’ha donat a conéixer i ha començat a soterrat la seua carrera política. Adéu senyor Fabra! Bon vent i millor barca! I per favor agafe el seu bitllet i no torne mai més.

Diego Gómez / Compromís per Alzira

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here