
Escriure sobre una presentació fallera sempre té dues vessants: d’una banda la cultural i d’altra la folklòrica; i sempre és una mica complicat decidir-se per quina començar per a explicar el que va ocórrer en un moment determinat.
Així que per iniciar i seguir el relat obviarem tot allò que de suc manca la situació. Direm que el dissabte passat es va celebrar a Carcaixent la presentació i exaltació de les Falleres Majors de la ciutat per al present any faller 2014-2015. Un acte entranyable i folklòricament florit en el que es reuniren les més altes figures del món faller carcaixentí.
Al Magatzem de Ribera s’aplegaren des de l’alcaldessa de la ciutat fins els regidors del partit governant i els de l’oposició, tots ells molt poc seduïts per les presentacions falleres de la localitat, donat que sols solen aparèixer en aquesta i punt. Malgrat tot, han estat reconegudes com a festa d’interès turístic local.
De la mateixa manera, per la catifa de l’entrada desfilaren els representants de les falles locals, així com les Falleres Majors d’altes pobles i els representants de les Juntes Locals convidades.
Una vegada dintre de l’espai escènic, els assistents tingueren la sensació d’estar començant pel final de la presentació. Iniciar l’acte amb l’himne regional és tota una innovació en este món (en el sentit ampli de la paraula món) tan mancat d’imaginació. L’himne serví per obrir les cortines de l’escenari i veure en el mateix els presidents de les falles de Carcaixent, que al tall de la cançó anaven amagant-se un a un. Els presentadors estigueren magnífics al llarg de tota la nit posant la veu, el cos i l’ànima en els moments precisos i conduïren perfectament un acte de molta responsabilitat. Ells foren els que introduïren l’acte fent una referència a la metàfora que s’havia acabat de vore en l’escenari, i davant de la casta política del poble els feren la referència a que si no es mullen més pel món faller de la ciutat, este acabarà desapareixent.
Els presentadors donaren pas a l’esquetx preparat per a l’ocasió que va tindre una còmica i acurada posada en escena. Fent ús d’un artifici ritual que podria resultar iniciàtic per a determinats autors, els actors interpretaren una sitcom, titulada La relíquia, adaptada a l’escenari teatral en la que un reliquiari perdut resultava ser l’objecte perdut a buscar.
Acabada la part teatral, foren presentades les xiquetes i les senyoretes que formaran part de les corts d’honor de les Falleres Majors de Carcaixent.
i com a colofó a l’acte estrictament de presentació, el cos de ball Dance evolution introduí l’obertura del decorat final, amb els escuts de la Comunitat Valenciana, Carcaixent i la Junta Local Fallera de fons. Amb la potent música seleccionada pujaren les Falleres Majors, Mireia i Cristina, acompanyades de l’alcaldessa de Carcaixent i el President de la Junta Local Fallera.
Cintia Piluso i Carla Gisbert, Falleres Majors de Carcaixent 2014, foren les encarregades de pujar a l’escenari per posar les corresponents bandes a Mireia i Cristina.
Aplegats al moment dels parlaments, el President de la Junta Local Fallera de Carcaixent demanà unió entre les falles i reclamà el suport de l’ajuntament. Per la seua banda, l’alcaldessa feu el mateix discurset dels últims quinze anys, això sí, tenint la prudència de canviar els noms de les falleres. Banalitats folklòriques tenyides de blau.
Les protagonistes de la nit, Cristina i Mireia, ressaltaren la figura de les festes falleres i agraïren al seu entorn les facilitats prestades i el fet de fer-les viure el món faller tan intensament.
Per exaltar-les com a Falleres Majors de la ciutat es va comptar amb dos mantenidors de luxe. Dos persones arrelades a la terra i a la festa membres de la falla Na Jordana de València: Julián Pastor i Pere Borrego, President de la mateixa.
L’exaltació donà pas al seguit de comissions falleres de la ciutat i de Juntes Locals d’altres localitats que reteren pleitesia a les màximes representants dels fallers carcaixentins.
Amb la presentació de les Falleres Majors de Carcaixent comencen les falles 2015 per als fallers carcaixentins.
Enric Bastides
Fallera Major; Cristina Chuliá Gregori
Cort d’honor; Patri Vega Oreña, Cristina Gómez Garcia
Cristina Jiménez Rodríguez, Jessica Verdú Ballester, Maite Pla Albort, Patricia Cifuentes Aguilar, Lourdes Gimeno Grau i Laura Sanz Garcia
Fallera Major Infantil; Mireia Catalán Albendin
Cort d’honor; Iris Alcoy Tortosa, Saray Gascó Serrano, Ainhoa Alario Aguilera, Ariadna Tudela Armiñana, Maria Martinez Sotorres iEva Segura Pozo.
Acompanyant infantil; David Gascó Rubio
Probablement molts de vostes vegueren l’espectacle. El que no saben es que molta gent major se’n va tindre que anar cap a casa per no tindre una misera cadira per a seure. Concretament parle dels meus pares, de 75 anys i fidels a proclamacions falleres majors, gratuites com la del dissabte o de pago cm en qualsevol falla. No sols ells se’n tingueren que tornar a casa, prou mes gent h va fer. Li preguntaren al senyor Cortell -que no hi ha mes cadires?, i ell contesta: «jo no se res!. Li preguntaren al president de la JLF. I contesta: «Jo no se res» Sembla açò un famos article de Larra, però aixi va ser. Uns t’enviaven als altres i els altres t’enviaven als uns. I se’n tingueren que anar perque sols hi havia 500 cadires. El aforo permès. Senyora alcaldessa: m’agradaria vore el que fa aquest dissabte en la presentació de Canovas… 500 cadires també?. Toc toc toc, com diu algu per ací? Per a que diu voste: tot el poble esta convidat a la proclamació de les falleres!!!. Si després es mentida. de segur que el dia que va a demanar-los els vots per a les eleccions si que tenen cadira. Fins berenar i tot. Hipòcrites!
El que passa es que en este poble hi ha molt de mamarraxo. I així ens va!
Quan vostés acudiren a este acte, eixes 500 cadires estaven buïdes o estaven ocupades per 500 persones cómodament sentades?
Sap vosté si en la presentació que vosté diu hi havien més 500 cadires?
Li pareix a vosté be que es limite l’aforament dels edificis públics per seguretat o que no es posen limits, com en el Madrid Arena?
Per supost, tot el poble està convidat i pot anar a la presentació de les falleres majors, faltaria més.
En este poble no hi ha molts mamarratxos, però molts «bocas» i molts «listos» d»eixos que entenen de tot sense saber de res si que hi ha!
Té raó, sr. opinador, en este poble hi han molts «bocas», uns que parlen i parlen sense trellat i els altres que sempre «en BOCA callada no entran moscas». Moltes vegades son el mateixos.
Per cert, en lo ocupat que vosté està…i el pati sense agranar…. com acudeix a comentar estes coses tan poc importants. El veig molt molt fluixet.