Alumnes d’Alberic guanyen el primer premi en la IX Fira Experimenta

0
716
El treball guardonat

 

El passat diumenge es va celebrar la IX Experimenta, una Fira- Concurs d’Experiments i Demostracions de Física i Tecnologia, organitzada per la Facultat de Física de la Universitat de València en el Passeig Sud del Museu dels Ciències de València.

La fira consistia en una exposició de projectes experimentals de física i tecnologia construïts per estudiants d’ESO, Batxiller i cicles formatius.

 .- Guanyadors, 1er Premi, en Aplicacions Tecnològiques

, de l’ESO

Lyubomir Venelinov, i Pablo Cañete, d’Alberic, i Clara Cuadra i Elsa Brischoux, de Tous, baix la tutela de la professora de Tecnologia, Lucia Arenes, del I.E.S Consuelo Aranda d’Alberic.

 

Este matí, hem estat en l’Institut Consuelo Aranda, amb  Lucia Arenes, professora, i els 4 alumnes, Lyubomir, Pablo, Clara i Elsa, per a conèixer com havia nascut el projecte, la seua realització, finalitat i objectiu del mateix.

 

.- Naixement del projecte

Lucia, professora de Tecnologia, “el projecte naix com un dels objectius a complir dins de l’assignatura de Tecnologia. Quan ja portaven la mitat realitzat, vaig veure en la sala de professors un cartell anunciant la IX Experimenta, em va parèixer interessant i se’l vaig mostrar a un dels alumnes, a veure si s’atrevien a presentar-se. Em va dir que sí, i després  es van apuntar els altres.

Lyubo, “havíem de fer una exposició de la teoria en què es basava este projecto, i decidim fer una y estudia-la, per a exposar-la en el concurs.

Elsa, “érem dos grups de tres en un principi, i al final ens quedarem dos en cadascú, i presentarem els dos treballs.”

“L’aplicació podria ser en la construcció, ferralleries”

En un principi anaven a presentar els treballs per separat, però, des de l’organització, es posaren en contacte amb Lucia, diguin-li, “que no podien ser dos projectes per separat, basats en les mateixes lleis físiques i tan semblants. Van proposar que s’ajuntaren els dos grups, i fora un grup de quatre, amb els dos projectes.”

Clara, “el projecte consisteix en una reproducció d’una grua autoportant un braç hidràulic que està formada per 5 peces, 10, mòbils. Una base i tres braços, i una pinça l’objectiu de la qual era agafar objectes.»

.- Objectius, finalitats del Projecte, màquines mes eficaços

Pablo, «La finalitat d’este treball, parlant de tecnicismes, és el treball útil de portar a cap una acció, per mitjà de les bombes i actuadors (en el nostre cas eren les xeringues de diverses grandàries), amb l’objectiu de poder desplaçar objectes a una altra direcció.»

Clara, “La finalitat que perseguíem era una forma mes didàctica d’adquirir coneixements i de recordar-los millor, no sols de classes teòriques, estudiant o repassar en la pissarra, sinó per mitjà del nostre propi treball construir quelcom, que podem recordar-ho durant molt mes temps.

Amb els sistemes hidràulics, potser les màquines de construcció milloren, perquè el que s’utilitza en construcció són moviments rectilinis, i són mes eficaços, amb la mecànica hidràulica que amb la tradicional.”

En un principi quan van veure el full amb els projectes presentats, van creure que projecte passaria desapercebut, segons allò que s’ha vist, ja que ells van veure projectes que els van parèixer magnífics, i no pensaven que el d’ells destacaria, ens comenta, Pablo

 

Este premi ha representat per a ells una satisfacció molt gran, ja que no és una oportunitat que tenen cada dia, i no pensaven de que serien capaços de poder guanyar-ho. La força de voluntat de voler demostrar que podien ser capaços d’aconseguir-ho, i la unió dels seus coneixements i treball en equip, els ha portat a guanyar-lo.

Lucia, fa un resum del que ha sigut la seua participació, «era mostrar com els alumnes poden aprendre a través dels projectes, i quan vam veure la llista dels projectes presentats, hi havia noms molt cridaners de coses espectaculars, i pareixia que el nostre no ho fóra, però el que realment es puntuava, i es valorava en la Fira, era que ells hagueren aprés, i saberen exposar-ho.»

.- 28 Projectes, per a un sol premi

El Premi, apart de la satisfacció del treball ben fet i amb molta il•lusió, ens conta Pablo, ha consistit, en una aportació metàl·lica i un Diploma per a cadascú, un convertidor termo-elèctric, material, i un Diploma per a l’Institut.

Cadascú d’ells va tindre una parcel·la de la presentació i explicació del Projecte als components del Jurat Qualificador, que quelcom va veure en ells el primer, que fins a 4 jurats distints van passar a escoltar a estos joves valors, que amb tanta il·lusió els explicaven cada part, funcionalitat i demostració, d’hores de treball dedicats durant 3 mesos.

Lyubo, va fer la presentació i el objectiu del projecte; Clara, explicava la Teoria de Pascal, les teories físiques en les que es basava el projecte; Elsa i Pablo, explica

Els quatre alumnes guardonats

ren les aplicacions i les parts que componien el projecte.

Pablo, «quan veus eixa persona que ha guanyat este tipus de concurs, que no és res fàcil guanyar-ho, penses en eixa persona, i en el nivell que ha de tindre i els coneixements en què s’ha preparat i elaborat per a guanyar el concurso»,16 anys, no heu té clar entre medicina i biologia, però com ha passat en el concurs, si somnie i m’heu propose, seré una de les dos coses;  Lyubo, ” intentar convèncer el professor de l’any que ve, a hi participar, o en un altre de similar”15 anys, el seu somni es ser Arquitecte; Clara, “que la gent de l’institut s’anime a fer coses com este concurs, és molt bonic i es poden aconseguir coses encara que en un principi, no estàvem segurs de si mateixos, i et vas soltant i provant coses, és com s’aconsegueix.» 15 anys. Pensa en dos opcions, biòloga o arquitecta; i Elsa, “el mateix que Lyubo” 17 anys, vol ser quelcom dins de la física, aquest premi m’ha donat confiança.

 

Amb il·lusió, treball en equip, confiança en si mateix i afany de superació, ells han volgut demostrar, que qualsevol objectiu que es proposen, és possible aconseguir-ho. Res és fàcil en la vida, però tampoc és impossible, i menys, si no ho intentem, voler és poder.

Lucia Arenes, professora de Tecnologia

“els quatre arribaran lluny i podran fer el que volen. Alguns companys m’han preguntat, era una cosa voluntària, van vindre un diumenge al matí, preparant coses dies abans, estudiant, amb esforç aconsegueixen el que vullguen, i si són capaços amb l’edat que tenen ara, de perdre «temps», esforçant-se per a açò, podran fer el que a ells els done la gana. Estes persones són les que arriben a algun lloc.”

Pere De Deu, director del I.E.S Consuelo Aranda d’Alberic, ens ha comentat que “ha sigut una gran alegria per a tots, i que tenim uns alumnes molt ben preparats en tecnologia, i en concret en la física, i han deixat el nom del centre molt alt en un concurs molt competit, han tingut que passar per quatre jurats, i el ser campions ells, es un orgull molt gran per al centre i per al poble d’Alberic”.

¿Pot ser açò un punt de referencia per als alumnes del centre?

“evidentment que si. Nosaltres ja ens vans reunir amb ells, i tot el claustre de professors, nosaltres estem per la labor que els alumnes tinguen iniciatives d’este tipus, perquè són molt convenients per al centre, i per a ells en concret”

 Demà dimecres, 2 d’abril, rebrà l’Institut la visita de l’Inspector d’Educació, per a comunicar-ho oficialment.

Eduardo Sala/Riberaexpress

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here