El trenet Carcaixent-Dènia faria en febrer 150 anys

2
865

 

Estació Aigües Vives

Estació de Carcaixent

El proper dia 7 de febrer s’acompliran  150 anys del naixement del primer tram-way de via estreta d’Espanya  i amb el trajecte més llarg de tracció animal . Fou al dia següent  8 de febrer de any 1864, quan per primera vegada arrossegat per  rossins  començava l’aventura de l’anomena’t  durant un llarg període  de temps entranyablement: “trenet Carcaixent-Dénia”.

Al diari de l’època “La Iberia” de 5 de febrer de 1864 podem llegir:

“El día 4 del actual debe tener efecto la inauguración del tram-way de Carcagente, importante vía que termina en Denia, y que uniendo las dos provincias de Alicante y Valencia, está destinado a ofrecer ventajas a entrambas”.

Finalment el dia 8  va començar a funcionar la línia .Resulta curiós el cartell que realitzaren per a donar publicitat a l’esdeveniment,   el qual s’hi conserva a l’arxiu històric de Gandia:

” El día 8 de Febrero del corriente año 1864 se abrirá la Sección de Carcagente a Gandía a la circulación de los trenes de viajeros y mercancías. Dicho trayecto comprende las estaciones de Carcagente, Tabernes de Valldigna, Jeresa y Gandia. La de Jeresa por ahora no hará servicio”.

Una acció de l’any 1861

L’any 1881 els cavalls foren substituïts per màquines a vapor , algunes de les quals funcionaren durant 80 anys.

 

L’11 de juliol de 1969 es va tancar el tram Carcaixent- Gandia i el 10 de febrer de 1974 el tram Gandia- Dénia.

El carcaixentí    Francisco Timor fou el maquinista de l’últim viatge.

 

Últim viatge del trenet al seu pas per Oliva,  10 de febrer de 1974. L’interventor era Armando Lemos.  Només tres ciutadans viatjaren, a més del maquinista Francisco Timor i ell mateix, van realitzar l’últim trajecte del tren que partia de Gandia, cap Oliva, el Molinell, el Verger, El Palmar fins arribar a l’estació de Dénia. El bitllet costava 32 pessetes i només un dels tres viatgers va baixar a Dénia.

 

Hauria estat una bona noticia celebrar els 150 anys,  sense la  desaparició del trenet,  però aquesta és una altra història…

 

Amb un somriure                                                                         

 

Francesc E. Cogollos i Aranda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Comentarios

  1. moltes gracies francesc per este record. no havera estat mal que les autoritats municipals haveren tingut algun recor alguna vga per a este trenet i este fet.

  2. Estaría encantat de saber si hi ha algún acte preparat per als 150 anys del 1er tramvía del Estat.
    Jo estaría disposat sols o amb qui vullga, donar una xarrada del tema. Sobre la poca informació que hi ha del tema, parle dels anys 1859-1881, (gestions previes a la construcciò i explotaciò hipoóvil) crec que podríem fer una xarrada curiosa.
    Soc un ex ferroviari, encara que no d’aquesta línia per descontat.
    J LL

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here