Martínez: «El Consorci és un invent que ens costa 2,5 milions anuals a la Ribera»

0
238
Martínez en una reunió del Consorci

 

En la reunió del CONSORCI DE RESIDUS RIBERA – VALLDIGNA del passat dia 23 d’octubre, s’ha acordat, exclusivament amb el vot a favor dels ajuntaments governats pel PP, de la Diputació de València i de la Generalitat, aprovar una nova modificació (i ja és la tercera en poc més de cinc anys) del contracte de concessió d’obra pública adjudicat el mes de desembre de l’any 2006 a l’empresa “Reciclatges del Xúquer s.l.”.

Eixe acord es pren pels membres del PP en el Consorci, segons es diu reiteradament, en estricta i rigorosa aplicació de la llei.

L’objecte de la modificació és assignar el servei que ve prestant des de l’any 2001 l’empresa provincial Girsa  a l’empresa “Reciclatges del Xúquer s.l.”, que forma part amb l’empresa Tetma (gestora de la Planta) de l’antic “grupo Lubasa” (família Luis Batalla). El servei que venia prestant Girsa és el de transport dels rebujos sòlids no orgànics a la abocadors situats a la província d’Alacant.

En la proposta que va fer el president del Consorci (i alcalde de Guadassuar) es deia que eixa tercera modificació suposarà una reducció de poc més del 3% del cost del preu establert en l’adjudicació.

El que s’ocultava en eixa proposta és que, pel moment i fins a un moment encara indeterminat, realment no existirà cap reducció de costos, sinó que el que suposarà de benefici per a eixa empresa és una nova facturació de més de 1,4 milions d’€, que és el que està costant anualment de mitja el transport dels rebuigs que genera la Planta fins a l’abocador situat en Alacant.

El que tampoc es deia la proposta del sr. Ribera és com s’ha arribat a esta situació i quant està constant-nos la “broma” a tots els veïns de la comarca.

El mes de desembre de l’any 2006 el Consorci adjudicà el contracte a l’empresa referida amb la condició de que tenia que instal·lar, en un termini màxim de dos anys, un nou Abocador per a rebujos en una ubicació concreta del terme de Tous (partida de la Parra Alta), partint de la premissa dels informes de la Conselleria, de la Diputació i d’ ajuntaments del propi Consorci (tots ells governats pel PP) que aconsellaven la implantació en eixe lloc.

Fins a l’any 2011 (més de quatre anys desprès) el Consorci no demanà a l’Institut Geogràfic i Miner (organisme oficial en la matèria de l’Administració central espanyola) el preceptiu informe sobre la idoneïtat de la ubicació elegida, per a descobrir (!gran sorpresa!) el que li havíem dit des del primer moment els representants dels altres grups en el Consorci, que el lloc triat l’any 2006 no era adequat per a eixa implantació.

El mes de desembre de 2011 el sr. president del Consorci i Alcalde de Guadassuar proposà, per via de màxima urgència, la instal·lació d’eixe Abocador en un lloc del seu terme situat a poca distància dels nuclis urbans de l’Alcúdia i Massalavés, sense determinar quin procediment de selecció de la ubicació idònia s’havia seguit per triar-lo i sobre la base d’un informe de l’Institut Geogràfic i Miner que afirma que pot ser adequat encara que cal un estudi amb més profunditat de la ubicació triada.

El que no explica el sr. president del Consorci és com és possible que s’adjudiqués l’any 2006 a l’empresa referida el contracte amb l’obligació d’instal·lar en dos anys el nou Abocador en un concret lloc (i eixa era una condició del contracte adjudicat) i no es demanés informe a l’organisme oficial encarregat d’informar fins a més de quatre anys desprès, ni com s’aprova ara una nova ubicació de l’Abocador (amb unes característiques i condicions tècniques i econòmiques radicalment diferents) sense haver sotmès a cap règim de nova licitació del contracte i sense analitzar les possibles alternatives d’ubicació en el conjunt de la comarca.

Tampoc s’explica com, en estricta i rigorosa aplicació de la llei, no s’han exigit responsabilitats econòmiques a l’empresa per l’incompliment del contracte que se li adjudicà en desembre de 2006, quan estava condicionat a implantar l’Abocador en un termini màxim de dos anys.

El més greu de tot és que eixa caòtica gestió del sr. president del Consorci, recolzada pels ajuntaments i institucions públiques governades pel PP, ens ve costat a tots, a través de la taxa que s’abona, al voltant de 1,4 milions d’€ a l’any.

Si comptem els anys transcorreguts des que a principis de l’any 2009 hauria d’haver estat en funcionament l’abocador que va adjudicar el Consorci, ens trobem que el cost innecessàriament afegit per als veïns de la comarca que han pagat la seua taxa de residus ha sigut de 5,6 milions d’€.

Si sumem eixe cost als més d’1 milió anual que ens consta la gestió de la recaptació de rebuts que fa des de l’any 2010 la Diputació i el 10% complementari que ens cobra el Consorci, amb l’excusa que està destinat a compensar els rebuts dels que no paguen la taxa, arribarem a la conclusió de que este invent del Consorci ens està costant molt car (prop de 2,5 milions d’€ a l’any) a tots els habitants de la Ribera.

Robert Martínez Correcher

Alcalde de l’Alcúdia i Secretari comarcal del PSPV-PSOE

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here