Sempre s’ha dit que l’home és un animal de costums (a voltes fins i tot, un poc troglodita), però s’ha demostrat que quan es modifica la conducta, la gent acava asumint-la i després es pregunta com podía fer aixó abans. Accions que es feïen amb tota naturalitat com: fumar als establiments públics, encendre bengales als camps de futbol, etc… són fets que a hores d’ara ténen el rebuig de gran part de la societat.
I és que amb les campanyes de concienciació que realitzen les administracions publiques s’aconseguix previndre per a no haver de lamentar desgràcies futures. Una de les accions que ja s’ha assumit com a “normal o natural” és la de ficar-se el cinturó de seguretat abans d’iniciar un trajecte. NO AL 100% però si en gran mesura.
Durant este mes la DGT està realitzant controls per a vigilar que tots els usuaris de vehicles utilitzen el cinturó de seguretat i els sistemes de retenció infantil. S’ha de tindre en compte que el seu ús redueix a la meitat el risc de mort en cas d’accident, i que durant els 8 mesos que portem d’any (de les 556 víctimes en via interurbana, 121 no el portaven). És a dir, que 1 de cada 4 morts. Els agents de tràfic durant estes tres primeres setmanes de setembre, han detectat a 4.500 persones que no utilitzaven el cinturó de seguretat 294 menors viatjaven sense cinturó de seguretat ni sistema de retenció infantil.
El fet de creure encara algunes persones que per ser curt el trajecte o perquè és un càstig és millor no posar-se’l, és una errada molt gran perquè en cas d’accident pot provocar conseqüències lamentables directa o indirectament. Perquè qui no ha sentit alguna vegada allò de “SI TOTAL ÉS AHÍ DAVANT” o “SI VINC DE LA CASETA”, o veure que se’l passa per darrere per tal de no sentir l’avisador.
Ací es pot apreciar al següent enllaç el que equival el no posar-se’l: http://www.youtube.com/watch?v=pN1aw4vCY7g
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=pLhIHxlBlr8&NR=1
Per altra banda, al comprar un sistema de retenció infantil es important comprovar que la cadira està homologada i que la instal·lació de la mateixa la fem correctament. Una cadira mal posada multiplica por quatre el risc de mort infantil en cas de accident de tràfic.
Els sistemes de retenció infantil són certificats per organismes acreditats mitjançant una sèrie de assajos estàtics i dinàmics, d’acord al Reglament de Nacions Unides R44/04.
A este protocol es valoran dos factors:
- La efectivitat de la protecció del xiquet davant d’un impacte.
- La estabilitat de la producció mitjançant estudis estadístics sobre els resultats de diferents sensors incorporats en el ninot d’impacte (crash test dummy).
Estes proves dinàmiques s’efectuen amb els diferents ninots corresponents a les masas màxima i mínima del grup que se está homologant.
A l’hora de comprar una cadireta de xiquets per al cotxe hem de tindre en compte la següent etiqueta de homologació que habitualment podem trovar-la en la seua part posterior:
http://www.race.es/seguridad-vial/sillas-infantiles/homologacion
Pel que respecta al transport escolar, des de l’any 2007 és obligatori que tots els autobusos de nova matriculació porten cinturons de seguretat instal.lats. Malgrat tot, a causa de l’antiguitat del parc, segons la Federación Española Empresarial del Transporte de Viajeros (Asintra) només el 38% dels autocars de transport escolar porten aquest sistema de retenció. Segons diversos estudis, l’ús d’un sistema de seguretat en autobusos reduiria les lesions mortals en un 90% en cas de xoc frontal o bolcada.
Les dones que es troben en estat de gestació, han d’utilitzar cinturó de seguretat mentre conduixen i al mateix temps, usar-lo de forma correcta (vore el dibuix).
http://www.naikontuning.com/articulos/uso-correcto-cinturon-seguridad-embarazadas/
L’ús incorrecte del cinturó de seguretat pot originar lesions graves en casos d’accidents.
Existeixen també alguns adaptadors que ajuden en el correcte ús del cinturó de seguretat per a dones en procés de gestació.
Com a conclusió, UN SIMPLE CLICK POT SALVAR UNA VIDA.
Jordi Chordá