L’art circense acomiada la Mostra de Mim que ha reunit uns 20.000 espectadors a Sueca

0
370

Titola Teatre

Sis companyies de circ valencianes es donaran cita hui diumenge en la Mostra Internacional de MIM de Sueca per a posar punt i final al festival valencià amb diversos espectacles multidisciplinars que mostren les perspectives i tècniques més innovadores de l’art circense contemporani.

Després de quatre intensos dies amb més de mig centenar de representacions, la 23a Mostra Internacional de Mim s’acomiada este diumenge fins a l’any que ve amb un còctel del millor circ protagonitzat per sis companyies integrants de l’Associació de Professionals del Circ de la Comunitat Valenciana (APCCV). Un Combinat de circ que acollirà el Centre Municipal Bernat i Baldoví en el qual podrem veure a través de diferents propostes les infinites possibilitats de l’art circense més contemporani, la seua poètica i les seues habilitats.

Creada en 2008 a Anglaterra per Víctor Garmendia i Gonzalo Fernández, Insomnia Company presenta en el MIM la seua última creació, L’Amagatall de Somnis. Un espectacle premiat amb l’ajuda a projectes emergents de Teatres de la Generalitat Valenciana que fusiona el teatre físic, la música en directe, els jocs malabars i l’humor per a obrir-nos una finestra al món dels somnis amagats.

Las acrobacias aéreas y la danza contemporánea se fusionan en The Miss Les acrobàcias aèries i la dansa contemporània es fusionen en The Miss Watson Lou´s adventures, una peça que pertany a un espectacle multidisciplinari que està en creació i en el qual la companyia Subcielo conta una historia a partir de cossos expressius en l’aire i el sòl amb un tractament dramàtic, estètic i emotiu. Beu també de diferents arts la proposta que presenta El Fedito en la recerca d’un nou llenguatge circens que abaste en l’escenari disciplines com l’escultura, l’escenografia, l’arquitectura i el gest. El resultat, Tótem, es desenvolupa en una atmosfera minimalista que barreja els malabars i l’escultura, i que convida al públic a deixar-se dur per la imaginació, la poesia i el misticisme. I la conjunció del circ, dansa, música i teatre gestual són els ingredients que conformen les 2 estrellas Michelín amb les quals la companyia Titola Teatre arriba a la 23a Mostra Internacional de Mim. Una creació en la qual coneixerem a dos eixelebrats xefs que ens mostraran amb humor, malabars, màgia i acrobàcies, els seus millors plats culinaris.

Finalment, la Compañía Escénica presentarà el seu enigmàtic TicTacTictic, un joc entorn a la monotonia i la repetició, entre el digital i l’humà. Un espectacle on la música en directe, la manipulació d’objectes, el teatre gestual i les tècniques de circ dialoguen amb els audiovisuals projectats que evolucionen en temps real respecte al què succeïx, en un escenari viu i canviant que desdibuixa els límits físics del cos, el so i el propi temps. El muntatge és el resultat de les primeres investigacions del Projecte Escènic Digital Interactiu (EDI) dintre d’una recerca de noves formes d’expressió escènica. I per la seua banda, la companyia La Bella Tour portarà al MIM un espectacle que, amb el mateix títol que el nom de la companyia, presenta a dos pallassos molt experimentats que realitzen tots els papers possibles en un espectacle de circ, acròbats mossos de pista, equilibristes, acomodadors, etc., amb l’única intenció de divertir i sorprendre al públic.

La 23a Mostra reuneix a prop de 20.000 espectadors

La capacitat de convocatòria del festival valencià s’ha repetit aquest setembre després de la seua aposta per mantenir una programació internacional i de qualitat accessible a tots els públics i butxaques.

Prop de 20.000 espectadors s’han donat cita en la 23a edició de la Mostra Internacional de MIM, iniciada el passat dimecres 12 amb una classe magistral de la prestigiosa clown suïssa Gardi Hutter i que posa hui diumenge el seu punt i final amb una selecció de millor circ valencià. El festival, que aquest any s’ha articulat baix el leit motive “One man show /One woman show”, està organitzat i patrocinat per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Sueca, Teatres de la Generalitat Valenciana i Fundació Bancaixa, i compta amb el suport i subvenció del INAEM-Ministeri de Cultura, SARC-Diputació de València i d’una desena d’empreses i institucions.

Del balanç d’aquesta edició, Abel Guarinos, director del MIM, destaca que “a pesar de la incertesa econòmica en la qual estem sumits mig món, el festival no ha volgut retallar la qualitat artística de les propostes amb la intenció de seguir emocionant al seu públic, i el públic ha respost amb la seua massiva presència en els carrers, teatres i places, i amb el seu aplaudiment a les companyies, que també han realitzat algun que altre esforç molt d’agrair per a formar part de la programació 2012”.

Públic i companyies, assenyala el director, “comparteixen un mateix desig, i això impulsa a les institucions a seguir apostant per un festival que promou l’exhibició de la creació escènica contemporània fonamentalment gestual”. Potser, matisa Guarinos, una de les accions de l’organització del festival que ha col·laborat en aquest èxit de públic ha estat “el manteniment dels preus populars” i, fins i tot, “la reducció d’un simbòlic euro” en les funcions del Teatre i Baldoví. “Tot per l’espectador però amb l’espectador”, i això, conclou el director del festival, “confirma la continuïtat del festival”.

Les cinc intenses jornades teatrals d’aquesta edició han estat marcades pel cartell de “localitats esgotades” en alguns espectacles, com ha estat el cas del muntatge de la Monda Lironda, Mamà Natura, dirigit a bebés de més de nou mesos i xiquets de fins a 5 anys, o la proposta de la companyia Res de Res titulada Remor. Tot i això, els espectacles més multitudinaris van ser els plats forts del festival, que van arribar A Sueca de la mà del francès Philippe Genty, l’italià Paolo Nani i la suïssa Gardi Hutter. Una de les sorpreses d’aquest any ha estat la massiva resposta als espectacles de carrer, com es va fer visible amb el Tam Tam de Maduixa Teatre, que va omplir d’espectadors i va col·lapsar durant les seues representacions la principal artèria de la ciutat.

En la programació d’aquest any, els espectadors del MIM han pogut viatjar pels paisatges onírics creats per la companyia francesa de Philippe Genty amb els seus Viatgers immòbils; reviure les histories tancades en la cel·la d’una antiga presó de Palma, recreades per Res de Res en un cub de 12m quadrats, instal·lat en l’Ateneu Sueco del Socorro, en el qual es va desenvolupar Remor; conèixer les aventures d’una Juana de Arco en clau de clown encarnada per la prestigiosa artista suïssa Gardi Hutter; o submergir-se en les diferents interpretacions escèniques i gestuals que pot tenir un mateix text com ens va demostrar en el Bernat i Baldoví el guardonat clown italià Paolo Nani amb la representació de La Carta.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here