De l’oblit a la recuperació: La Mancomunitat de la Ribera Alta fica en marxa una via verda de l’antic trenet Carcaixent-Dènia

2
468
Un tram de l'antic traçat del trenet

Recuperar un passat de lo que en terres valencianes, i concretament, a les comarces de la Ribera, la Safor i la Marina va ser el motor de la Revolució Industrial: la línea del Trenet Carcaixent-Dènia.

Per a restablir  esta memòria històrica de prosperitat i de nostàlgia, la Mancomunitat de la Ribera Alta ha encentat el gran projecte de rehabilitar el traçat per on passava l’antic trenet de Carcaixent fins a Dènia. Amb l’adjudicació de la redacció de l’estudi de recuperació del antic camí per a convertir-lo en un camí natural s’inicia este projecte, que té com a objectiu la protecció activa del paisatge agrícola i l’activació de l’oferta turística.

Este camí tindrà el seu inici a Carcaixent i finalitzarà en la platja de Tavernes de la Valldigna, disposant així d’una estació de tren tant a l’inici com al final del trajecte que facilitaran l’arribada dels excursionistes que vulguen realitzar els quasi 30 km. que tindrà la via.

L’orige d’este tren es remonta a 1860, quant es projecta un trajecte de tracció animal que abastara la distància entre Carcaixent i Dènia, clar degut a l’esplendor del comerç de la taronja i la seda. En 1878 el traçat fou adquirit per la família Trenor per a ferrocarrill a vapor. El nou servei començà a funcionar el 28 de novembre de 1881 i fou adquirid pel Marqués de Campo.

Este trenet va neixer com a font de riquea i prosperitat. A finals del segle XIX, la zona de Carcaixent era una potència agrícola i de la industria de la seda, i per altra part, Dènia tenia un port important enclavat en un lloc estratègic per a l’exportació. Per desgràcia esta línea va desapareixer entre 1969 i 1974, per lo que els terrenys passaren a formar part del Patrimoni de l’Estat.

La recuperació de l’antic traçat del trenet, promoguda conjuntament amb la Mancomunitat de la Safor, suposarà també la recuperació de les infraestructures que formaven part del camí, com ara ponts, passarel·les i estacions, a més de la construcció d’altres infraestructures necessàries per a la seua utilització per part de vianants i ciclistes.

Este estudi es realitza gràcies a una subvenció de la Generalitat Valenciana i altra de la Diputació de València concedides a la Mancomunitat de la Ribera Alta. Una vegada conclòs l’estudi s’iniciarà la fase d’execució, que estarà subvencionada pel programa “Caminos Naturales” del Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí. L’execució es farà per trams i està previst que s’inicie la recuperació en la part del traçat compresa entre l’antiga estació de la Barraca d’Aigües Vives i l’abaixador de Benifairó de la Valldigna.

“La recuperació del traçat de l’antic trenet era una assignatura pendent de la comarca” ha comentat la presidenta de la Mancomunitat, Rosa Sebastià. “S’ha intentat diverses vegades, des de ja fa molts anys. Ara, gràcies a l’esforç de la Mancomunitat i als compromisos adquirits per altres administracions de finançar la recuperació podem dir que ja comença a ser una realitat.” A més de la recuperació paisatgística i la potenciació del turisme la presidenta ha destacat “el gran valor sentimental que per a tots els riberencs té l’antic trenet.” L’antic trenet, que era el traçat de via estreta més antic de la península, inicià la seua activitat en 1861 amb un tramvia de tracció animal i deixà de funcionar en 1969.

Un poc de història i reflexió

Per a la gent de més edat d’Alzira o Carcaixent el trenet de Carcaixent a Dènia evoca una sèrie d’emotius records, de varies generacions que utilitzaven este transport per  arribar a la costa. La “modernitat” del “desarrrollisme” va truncar de manera desafortunada esta línea. L’onze de juliol de 1969 es tancà el tram Carcaixent- Gandia, i l’onze de febrer de 1974 va tindre lloc el tancament definitiu amb la supresió d’este tram.

De via estreta, amb les aspiracions per a convertit-la a ample de via se varen vore truncades, malgrat  que RENFE va realitzar estudis de rendibilitat del tram Gandia-Dènia.

Informes favorables d’organismes com la Cámara de Comercio, Industria y Navegación de Alicante o el propi Fondo Monetari Internacional (FMI) no foren suficients per a la conversió de via. El FMI en un informe de 1962 referit a Espanya aconsellava la supressió d’algunes línes de ferrocarrill, però no la de Carcaixent –Dènia, que fou l’única que va aconsellar ampliar pel seu rendiment econòmic.

I que al final la Història esta ahí, per a recordar i no per caure en les mateixes errades que en açò del “desarrollisme” va tirar per terra molta història i molts records, què anem a fer?, així som els valencians. De totes formes, des de Riberaexpress felicitar a la Mancomunitat i a la seua presidenta, Rosa Sebastià, i a tots els represents polítics implicats i tècnics, per fer possible un projecte que també deu d’explicar el que va representar eixe trenet.

2 Comentarios

  1. Moltes gràcies per la teua aportació, clar que és seriòs i procuraren no fer errades. Tens que entendre que comencem ara este projecte. De totes formes, gràcies.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here