Educació inicia el curs amb 1.507 docents més i prop de 800.000 alumnes

0
67
Aula d'un centre d'Alzira en un inici de curs

Educació inicia el curs amb 1.507 docents més que el curs passat i 15.102 places gratuïtes de dos anys

– El curs arrancarà el 9 de setembre en escoles i instituts amb 784.797 alumnes estimats, un 0,4% més que el curs passat
– Es compta amb 71.689 docents, 7.869 més des de 2015
– Pel que fa al tram 0-3 anys, hi ha una previsió de 46.280 alumnes, 8.000 més des de 2015
– 2.019 alumnes inicien el curs en 7 centres educatius nous

El conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, acompanyat pel secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional, Miquel Soler, ha presentat el curs 2019-2020 amb el títol ‘L’educació que suma’.

Segons el conseller, «iniciem el curs de l’educació que suma en inclusió, innovació, aules dignes i Formació Professional. Amb això aprofundim en diferents aspectes que tenen a veure amb el que passa dins de l’aula». Marzà ha afegit que «per a nosaltres, la diversitat en l’aula és un valor afegit molt preuat, la diversitat d’alumnat enriqueix l’aprenentatge i hem de posar tots els recursos per atendre les necessitats específiques d’aprenentatge de cada u, amb una atenció personalitzada. Per tot això, sumem recursos per a fer-ho possible durant aquesta legislatura».

En aquest sentit, la inversió per alumne i alumna se situa en 6.351 euros i el titular d’Educació ha remarcat que «mai serà suficient l’augment en inversió per alumne, però des que governa el Botànic la inversió per alumne ha pujat en quasi un 26%. Això no són només xifres, darrere d’aquestes està que l’alumnat té llibres de text gratis, anem millorant les infraestructures educatives, dediquem molts recursos a la formació del professorat, actuem en matèria d’inclusió educativa i desenvolupem tot tipus d’eines per a fer de les aules valencianes unes aules innovadores».

Alumnat

El curs arrancarà el 9 de setembre en escoles i instituts amb una previsió de 784.797 alumnes de 2n cicle d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i cicles formatius, un 0,4% més que el curs passat.

La mitjana d’alumnes per aula en escoles se situa en 20,6 i en instituts en 24,9. A més, la inversió per estudiant és de 6.351 euros, la qual cosa suposa que la pujada des que governa el Botànic ha sigut de 1.299 euros.

Pel que fa al tram 0-3 anys, hi ha una previsió de 46.280 alumnes escolaritzats, un 3% més que el curs passat. És un augment en 8.000 alumnes des que governa el Botànic, que en percentatges es trasllada a una pujada del 21% malgrat la davallada de la natalitat.

En aquest sentit, el secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional, Miquel Soler, ha comentat que «continuem en ascens en aquest tram i és per les facilitats que donem a les famílies, tant en aules gratuïtes de dos anys com en l’augment de les ajudes del bo infantil per a les escoletes privades. En aquest últim punt, a més, hem apujat el rang d’ajuda en el tram de 2-3 anys».

Així mateix, les places gratuïtes de dos anys se situen aquest curs en 15.102 places a 772 aules d’escoletes de la Generalitat, municipals i escoles.

‘Xarxa Llibres’ i beques menjador

Un total de 427.739 alumnes participen aquest curs en ‘Xarxa Llibres’. Les famílies s’estalvien, aproximadament, uns 300 euros per cada fill i filla en llibres de text i el 83% de les famílies opta per aquest programa.

Els responsables d’Educació han explicat que «el programa ‘Xarxa Llibres’ està ja completament consolidat i per a aquest curs s’ha fet una reposició important dels bancs de llibres». Cal recordar que aquest és el quart curs que ja funcionen els bancs de llibres gratuïts a les escoles i els instituts.

Així mateix, un curs més augmenta el nombre de beneficiaris de beques menjador i es té previst que uns 136.000 alumnes en siguen beneficiaris.

Més professorat i millors condicions laborals

El curs 2019-2020 disposa de 71.689 docents, que són 1.507 més que el curs passat i 7.869 més des que governa el Botànic.

A més, es recuperen tots els tutors generalistes de les escoles i es redueix l’horari lectiu a 19 hores setmanals per a tot el professorat de Secundària.

Així mateix, continua l’aposta d’Educació en la formació del professorat amb 19 centres de formació, un més que el curs passat, i una plantilla de més de 200 formadors. Sense oblidar la formació específica del professorat en llengües amb més de 5.000 places gratuïtes d’anglés a les EOI i les estades formatives a Irlanda i Gran Bretanya, així com els cursos intensius d’immersió en anglés per al professorat.

Més aules dignes

Una rellevància especial tenen les infraestructures escolars, amb la creació d’una direcció general específica per a coordinar les tramitacions del Servei d’Infraestructures Escolars d’Educació i del pla Edificant.

El 9 de setembre, 2.019 estudiants hauran abandonat barracons i accediran a 7 nous centres educatius. Així mateix, ara mateix hi ha 7 centres educatius nous en construcció.

Pel que fa a l’herència de 26 centres educatius íntegrament en barracons, 13 ja estan construïts i 4.400 alumnes tenen aules dignes, i la resta estan en construcció o tramitació de les obres.

Per mitjà del pla Edificant hi ha adjudicats ja 708,6 milions d’euros per a dur a terme actuacions de nova construcció, millora i ampliacions de 537 centres educatius en 226 ajuntaments, als quals ja se’ls han delegat competències per a tramitar obres.

Més inclusió educativa

S’ha creat una nova direcció general dedicada específicament a la inclusió i aquest és el primer curs en què Educació de la Generalitat assumeix els educadors i educadores com a personal propi per a cobrir millor les necessitats dels centres educatius.

A més, continua l’increment pressupostari referent al Programa d’actuació per a la millora (PAM), que dona resposta a les necessitats educatives i de compensació de les desigualtats de l’alumnat en centres educatius ordinaris. S’hi destinen 148,4 milions d’euros amb 3.529 docents.

Augmenten també les aules CiL i les aules específiques educatives als centres educatius ordinaris fins a arribar a les 214.

Més innovació educativa

El curs arranca amb una nova direcció general específica dedicada a la innovació i a la promoció de metodologies d’ensenyament adaptades a les necessitats del segle XXI.

Continuen promovent-se les ajudes per a projectes d’investigació i innovació educativa realitzats pels centres educatius que sol·liciten ajudes i que aquest curs arriben a més de 2.000.

També es fa un èmfasi especial en els projectes que uneixen l’educació amb la cultura i l’educació amb l’esport. D’una banda, la ‘Motxilla cultural’, que és un catàleg d’activitats culturals perquè els centres educatius puguen configurar activitats complementàries. D’altra banda, diferents projectes relacionats amb la promoció de l’esport i els hàbits saludables per a l’alumnat com són ‘Esport a l’escola’, ‘Pilota a l’escola’, els Jocs Esportius valencians i un nou projecte que arranca aquest curs, ‘Aula ciclista’.

Més Formació Professional

El nou curs arranca amb el desenvolupament del Pla valencià d’impuls i millora de l’FP, que compta amb 176 milions d’euros i té com a objectius vincular l’FP a l’entorn productiu per a garantir una ocupabilitat millor, dur a terme una avaluació i millora continuades de la qualitat de l’FP valenciana i garantir una millor integració laboral de les dones des d’una perspectiva de gènere.