La Ribera en Bici reclama l’energia solar per als centres educatius

0
268
Col.legi Blasco Ibáñez d'Alzira

Som el país del Sol i pràcticament podríem autoabastir-nos amb esta font d’energia renovable, abundant gratuïta. Sobretot ara que s’ha derogat, per fi, el vergonyós decret de l’impost al Sol que tallà brutalment l’energia fotovoltaica a Espanya.

L’energisolar és l’única font que tenim de sobra i resulta ja més econòmica que l’electricitat convencional. També ésla més ecològica perquè sols origina alguns residus durant la fabricació la retirada de les plaquesque duren 25 anys, mésamb la potència lleugerament disminuïda; en canvi les convencionals contaminen en totes les etapes, especialment durant la producció: les nuclears generen residus radioactius perillosos durant segles i les tèrmiques emeten CO2 que calfa el clima.

I educativament, el tema de l’energia és transversal i s’estudia en diferents cursos de primària i secundària, de forma que als centres públics els vindria molt bé una instal·lació fotovoltaica que estalviara part del seu consum elèctric i servira permotivar i ensenyar als alumnes.

Per tot això hem proposat a la Conselleria d’Educació una campanya per l’energia solar, que bàsicament consistiria en oferir la possibilitat d’instal·lar 1 kw de potència fotovoltaica en cada centre de Primària, Secundària i FP, 5 kw encada Facultat i Escola Universitària. La gestió i despesa aniria a càrrec de Conselleria i el centre sols hauria d’aportar 8 m2i 40 m2, respectivament, de sostre assolellat per a la instal·lació, comprometent-se a cuidar-la i aprofitar-la didàcticament.

Suggerim estes potències perquè resulten econòmiques i aporten menys energia de la que consumixen els centres, així tota l’electricitat fotovoltaica que produïxen s’aprofita i estalvia diners. Seria millor l’autoconsum de balanç net, col·locant plaques suficients per a produir tota l’energia que es consumix, injectant a la xarxa la sobrant durant el dia i compensant-la amb l’agafada per la nit; però això necessita una inversió major i encara no està regulat a Espanya, per la nefasta influència de les elèctriques; a diferència d’Alemanya, on, amb un 30% menys de Sol, l’autoconsum de balanç net ha permés instal·lar 8 vegades més plaques solars que ací…

Prèviament o paral·lelament es faria una altra campanya transversal sobre l’estalvi i l’eficiència energèticper aensenyar als centres, xiquets i mares/pares com estalviar energia, diners i contaminació, per exemple aprofitant més la llum i la climatització naturals. Caldria fer una «GuíPráctica de lEnergía» com la de l’IDAE (pot baixar-se gratuïtament en pdf) específica per als centres educatius i aprofitar altres treballs didàctics, com «La Energía Solar: medida y posibilidades».

Respecte al pressupost, la Conselleria podria dedicar enguany 200.000 € per a sufragar aquestes instal·lacions, cadascuna de les quals costa uns 1000 € i 4000 €, respectivament. Es podrien fer així 100+25 instal·lacions fotovoltaiques, que al preu actual de l’electricitat poden estalviar uns 300 i 1500 €/any, de manera que s’amortitzarien en 3 anys aproximadament i al centre educatiu li estalviarien eixos diners cada any, durant més de 25 anys… Fins a 125 centres educatius podrien beneficiar-se enguany del projecte i també la Conselleria per la innovació, la societat per estalviar diners, el sector per ser potenciat i el medi ambient per evitar contaminació.

No és un gran pressupost i pot assumir-lo la Conselleria d’Educació; no obstant, si té problemes, pot fer-ho amb la d’Economia Sostenible o/i la de Medi Ambient, que poden afegir-se al projecte. Inclús podrien accedir a fons europeus destinats a la reducció d’emissions de gasos hivernacle o als projectes demostratius de renovables o als d’empleament.

En realitat, la inversió en cada centre és tan econòmica, rendible, ecològica i didàctica, que pot fer-la el mateix centre, sense ajuda de la Conselleria. I també pot demanar-ho a l’AMPA, o a l’Ajuntament, o finançar-ho sense interés amb l’IVACE…

La Ribera en Bici-Ecologistes en Acció