El Departament de la Ribera torna a estar entre els cinc millors de la Comunitat Valenciana

0
162
Vicente Palop, Javier Palau i José Emilio Llopis
Vicente Palop, Javier Palau i José Emilio Llopis

Hospital palau amb gent Hospital Emilio llopis Hospital palau emilio 1

El gerent Javier Palau
El gerent Javier Palau

Ha estat el quart dels 24 departaments de salut valencians amb una puntuació de 61,31% davant una mitjana del 47,86% 

La Ribera supera la mitjana de la Comunitat Valenciana en el 69% dels indicadors de salut, assistencials i de qualitat avaluats en els Acords de Gestió ·

Este departament destaca, especialment, en aspectes com la intervenció de pacients amb fractura de maluc abans de 48 hores, la cobertura de la vacuna antigripal, el control de la hipertensió arterial i la diabetis i la reducció de la demora quirúrgica i en consultes externes . ·

Palau: “La presentació d’estos resultats, amb dades oficials de la Conselleria de Sanitat, és un exercici de transparència, per tal que els nostres pacients sàpiguen en quins aspectes estem bé i en quines hem de millorar”. ·

El gerent recorda que la publicació de resultats per hospitals és una pràctica habitual en comunitats com Madrid o Catalunya i en països com el Regne Unit.

 El Departament de Salut de La Ribera ha superat la mitjana de la Comunitat Valenciana en el 69% dels indicadors de salut, assistencials i de qualitat avaluats per la Conselleria de Sanitat a través dels seus acords de gestió. Així ho ha posat de relleu, este matí, el director gerent del Departament de Salut de La Ribera, Dr. Javier Palau, qui ha valorat els resultats dels Acords de Gestió durant l’any 2016 davant de representants d’associacions de pacients i mitjans de comunicació de la comarca.

Segons ha destacat el Dr. Palau, “la presentació pública d’estos resultats, amb dades oficials de la Conselleria de Sanitat, és un exercici de transparència, per tal que els nostres pacients sàpiguen en quins aspectes estem bé en el Departament de Salut i en quins hem de millorar i per als quals ja estem implantant plans d’acció”. “La publicació de resultats per hospitals és una pràctica ja habitual en comunitats com Madrid o Catalunya o en països com el Regne Unit”, ha remarcat el gerent.

 En este sentit, el Dr. Palau ha afirmat que “La Ribera destaca, especialment, en el compliment d’objectius com el de la intervenció de pacients amb fractura de maluc abans de 48 hores, la cobertura de la vacuna antigripal, el control de la hipertensió i la diabetis tipus II i la reducció de la demora i llista d’espera quirúrgica i de consultes externes “.

Els acords de gestió són compromisos anuals que cada un dels 24 departaments de salut de la Comunitat Valenciana signa amb la Conselleria de Sanitat i té com a objectiu obtenir millores relacionades amb la salut de la població, la qualitat assistencial, la satisfacció i l’eficiència, tant en Atenció Primària com en Atenció Especialitzada, a través de la comparació entre departaments i identificant les millors pràctiques sanitàries i de gestió. Cal destacar, en este sentit, que, amb un 61,31%, el de La Ribera ha estat, en 2016, la quarta dels 24 departaments de salut en compliment dels acords de gestió, només darrere de Vinalopó, Torrevieja i General d’Elx.

Entre els 5 primers durant l’últim cinqueni

Així, en els darrers 5 anys, La Ribera sempre s’ha trobat entre els 5 primers hospitals en grau de compliment. El Dr. Palau ha recordat que els acords de gestió “són un instrument de control i avaluació molt exhaustiu de la Conselleria de Sanitat als departaments de salut”. Tres grans àrees Per a la valoració dels Acords de Gestió de l’any 2016, s’han avaluat 38 objectius distribuïts en tres grans àrees: Guanyar en Salut, Millorar l’Atenció prestada i Sostenibilitat / Eficiència. Així, La Ribera ha superat la mitjana de la Comunitat Valenciana en el 76,92% dels 13 objectius que componen l’àrea de Guanyar en Salut, referida a les actuacions dutes a terme en temes de promoció de la salut i prevenció de la malaltia .

De la mateixa manera, La Ribera ha superat la mitjana de la Comunitat Valenciana en el 76,47% dels 17 objectius que integren l’àrea Millorar l’atenció prestada, que inclou aspectes relacionats amb la seguretat del pacient i la reducció de temps d’espera en quiròfans, consultes i urgències. Així mateix, La Ribera ha millorat la mitjana de la Comunitat Valenciana en el 37,50% dels 8 objectius que integren l’àrea de Sostenibilitat / Eficiència, relacionats amb l’ús eficient dels recursos sanitaris, protèsics i farmacèutics.

Indicadors concrets Pel que fa a indicadors concrets, “cal destacar, especialment, la millora en més de 24 punts de la mitjana de la Comunitat Valenciana, en pacients amb fractura de maluc intervinguts en les primeres 48 hores”, ha assenyalat el Dr. Palau , que ha destacat que “mentre a l’Hospital de La Ribera s’intervé abans d’este període de temps al 81,79% dels pacients que presenten una fractura de maluc, la mitjana de la Comunitat Valenciana se situa en el 57,04% “.

 Així mateix, el Departament de Salut de La Ribera ha millorat en 14 punts la mitjana de la Comunitat Valenciana en cobertura vacunal antigripal, “el que ha suposat que La Ribera haja vacunat a gairebé el 64% dels majors de 64 anys, enfront del gairebé 50% de mitjana de la Comunitat Valenciana”. De la mateixa manera, La Ribera ha millorat la mitjana de la Comunitat Valenciana, amb 13,12 i 12,25 punts percentuals per sobre, respectivament, en control de la hipertensió arterial i de la diabetis tipus II, dos dels principals factors de risc cardiovascular.

64 dies menys de demora que la resta

“Molt bons, també, han estat els indicadors relacionats amb les llistes d’espera i demores quirúrgiques i en consultes”, ha afirmat el Dr. Palau. Així, durant 2016, els pacients de La Ribera han tingut una demora mitjana per a intervenció quirúrgica de 64 dies menys que la resta de centres de la Comunitat Valenciana i han esperat 27 dies menys per obtenir una primera cita amb l’especialista. En este sentit, destaquen els 25 dies menys que han esperat per a consulta de Cardiologia i la no demora per obtenir una primera cita a les unitats de salut mental, objectius estos que també s’avaluen en els acords de gestió de la Conselleria de Sanitat.

L’Hospital millora en 10 punts la mitjana

Al costat d’això, La Ribera ha superat en 23,11 punts la mitjana de la Comunitat Valenciana en compliment dels terminis de garantia en demora quirúrgica, és a dir, només el 0,05% dels pacients amb sol·licitud en llista d’espera quirúrgica han superat els 180 dies de demora, respecte del 23,16% de la Comunitat Valenciana.

A més, l’Hospital d’Alzira ha millorat en 10 punts la mitjana de la resta d’hospitals públics de la Comunitat Valenciana en pacients atesos en temps a Urgències. D’esta manera, l’hospital alzireny ha atès en temps adequat en funció de la seua gravetat al 92,25% dels pacients que han acudit a Urgències en l’any 2016, enfront del 81,65% de mitjana de la Comunitat Valenciana.

Indicadors a millorar Entre els acords de gestió en els quals el Departament de Salut de La Ribera no ha aconseguit la meta establerta per la Conselleria de Sanitat, destaquen els de “minimitzar els ingressos a 30 dies, minimitzar el retorn a Urgències a les 72 hores i obtenir cita en consultes d’Atenció Primària en menys de 48 hores “. Així, “en tots estos indicadors estem pràcticament en la mitjana de la Comunitat Valenciana, si bé hem posat en marxa plans d’acció que ens permeten complir amb estos objectius este mateix any”, ha assenyalat el Dr. Javier Palau.

 En este sentit, amb l’objectiu de minimitzar els reingressos a 30 dies, s’han posat en marxa plans com “el d’Hivern, el de Cronicitat i el Sociosanitari, dirigits a pacients que, per les seues característiques, són més susceptibles de ser reingressats” . Es tracta de pacients amb una major comorbiditat (pacients d’EPOC i insuficiència cardíaca), pacients ancians i pacients fràgils, “i el seu objectiu és formar-los a ells i als seus familiars per millorar la seua cura un cop reben l’alta hospitalària”, ha afirmat el Dr . Palau. Al costat d’això, “ara mateix, s’està desenvolupant també un pla específic d’Insuficiència Cardíaca”.

Pel que fa a minimitzar el retorn de pacients a Urgències en menys de 72 hores des de la primera atenció, el director gerent de La Ribera ha destacat que “hem creat uns circuits perquè les persones que acudeixen a Urgències amb fractures òssies, problemes oftalmològics o otorinolaringològics, i que representen un 42% dels pacients que tornen a Urgències, puguen eixir d’este servei amb una cita directa perquè puguen ser atesos el més prompte possible en consultes externes “. Pel que fa a la cita a consultes d’Atenció Primària en menys de 48 hores, el Dr. Palau ha assenyalat que “la diferència percentual entre el resultat obtingut per La Ribera i l’objectiu marcat per la Conselleria, quasi no és significatiu en termes absoluts”.

En qualsevol cas, el Dr. Palau ha afirmat que “al Departament de Salut de La Ribera solem donar prioritat a la cita de pacients que més ho necessiten, és a dir, aquells que presenten problemes crònics de salut o que han estat donats d’alta recentment a l’Hospital d’Alzira, complint l’objectiu de veure’ls en menys de 48 hores, el que fa possible que problemes administratius menors puguen demorar-se més de termini”. Finalment, el Dr. Palau ha recordat que gran part d’estes dades són la base de l’auditoria del Síndic de Comptes sobre el model Alzira en què es conclou que este model estalvia un 25% a l’administració.   Grau de compliment per departaments C.V.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here