Municipalitzacions positives / Opinió: Ivan Martinez

0
282
Ivan Martinez
Ivan Martinez

El procés de privatitzacions en les últimes dècades, que ha sigut en totes les administracions, ha provocat que més del 80% dels serveis que realitza un ajuntament com el d’Alzira estiguen externalitzats. En la nostra ciutat, serveis com ara les escoletes infantils, neteja i recollida de fem, manteniment de jardins i un llarg etcètera, que en el seu dia eren públics, han anat passant a mans de grans empreses.

Aquestes polítiques han acabat per restar capacitat de maniobra a les institucions, i més en una època de restriccions en inversions i han suposat una llarga hipoteca de pagaments (l’aigua potable, a 25 anys; 15, l’autobús urbà..). Molts han sigut els problemes que se n’han derivat: la falta de recursos en la supervisió d’aquestos serveis, les nefastes condicions laborals de les seues treballadores i treballadors en molts casos, les continues modificacions dels contractes a benefici d’interessos privats o la falta de responsabilitats quan sorgeixen centenars d’incidències.

Des d’EU, i allà on participem en equips de govern d’esquerres com l’Ajuntament d’Alzira, hem tractat d’iniciar un procés que revertisca tota aquesta situació, per començar a posar en el seu valor allò públic i a les treballadores i treballadors. Un camí ple de dificultats i també de resistències per a municipalitzar els serveis, des del mateix Estat que ha interposat diversos recursos. I això dins un panorama de restriccions financeres i d’una legislació enormement restrictiva. Tampoc hem d’oblidar que ens trobem en una societat cada volta més complexa i amb problemes més difícils d’abordar per a una bona gestió pública.

Des de la regidoria de Recursos Humans i Organització i l’equip de govern de l’Ajuntament d’Alzira hem encetat tres municipalitzacions en el primer any de govern. Per un lloc, la neteja dels col·legis i instal·lacions municipals, que s’havia licitat per dos milions d’euros en quatre anys (sent el cost de personal sols de 360.000 euros anuals); i, d’un altre, la piscina i la ràdio que estaven gestionades per societats privades deficitàries.

La municipalització ha suposat un aspecte econòmic positiu. D’un costat, l’exempció de l’IVA en el cobrament d’entrades, per exemple, en ser gestionades directament i per a destinar-lo a la millora del servei. I igualment la cobertura de les places de direcció dels serveis de forma pública, més econòmiques que els gestors privats anteriors. Una nova forma de gestió que, en el cas de la piscina, ha suposat en pocs mesos un increment d’usuaris i noves activitats (amb una piscina descoberta remodelada). I en la ràdio pública s’ha accedit a la xarxa de mitjans de comunicació en valencià, amb noves subvencions.

Des del punt de vista laboral, només cal recordar els acomiadaments que han fet algunes empreses beneficiàries de les contractes públiques. En front d’això, s’han garantit tots els llocs de treball i hem fet nous concursos públics per a les vacants (tècnics de so, socorristes…). Hem aportat estabilitat, millora de jornades per a totes les treballadores i treballadors i noves perspectives de places públiques de treball. A més a més, totes i tots ells han passat les revisions mèdiques corresponents, que no sempre ha sigut així; fins i tot, ara se supervisa la qualitat del servei ofert.

Des d’EU i allà on estem en les institucions creiem en allò públic com a garantia de millora en els serveis a la ciutadania i també de les condicions de treball. Són molts els reptes que se’ns plantegen: la sostenibilitat dels mateixos serveis, una gestió més eficient, la convenient motivació del personal, etc. I sols des de la màxima transparència, com hem fet des de l’Ajuntament d’Alzira (on han participat tots els agents implicats i l’oposició), i l’interès de la ciutadania és com podem portar-ho a terme. I per això necessitem la participació i implicació de totes i tots.

Ivan Martínez Araque

Portaveu grup municipal d’EUPV a l’Ajuntament d’Alzira

 

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here