Alumnes de l’IES Arabista Ribera de Carcaixent recreen obres d’art

0
144

Alumnes de primer i de segon curs de batxillerat a l’IES Arabista Ribera de Carcaixent participen en L’art en primera persona, una original activitat interdisciplinar que consisteix a recrear, a través de la fotografia, algunes de les obres més importants de la història de l’art universal, a estudiar-les i a difondre-les.
En aquesta innovadora proposta didàctica, que s’hi realitza des de fa sis anys, participen els professors: Alfred Aranda (Valencià: llengua i imatge), Pasqual Pastor i Àngels Doménech (Educació plàstica) i Fernando Rodríguez (Història de l’Art). Afecta, indirectament, tots els alumnes del centre perquè són els destinataris del treball fet pels companys.
Cada curs, els alumnes seleccionen aquelles obres -pintura i escultura- que volen recrear. Assessorats pel professorat, analitzen els elements (personatges, tècnica pictòrica, il·luminació…), planifiquen les tasques per a la posada en escena (espai, vestuari, atrezzo, llum…) i realitzen les fotografies al centre. Se seleccionen les millors fotos i s’exposen emmarcades a les dependències de l’institut.
A més de l’aspecte estètic hi ha una tasca d’investigació i de documentació. Cada alumne extrau informació sobre el personatge que representa, també sobre l’autor i l’obra (títol, autor, any, mesura, moviment, museu on es troba…). Redacta un text breu que s’adjunta a la foto per a l’exposició.
Per que fa a l’àrea de Valencià: llengua i literatura, es realitza un taller que consisteix a redactar contes, textos teatrals, monòlegs, poemes… a partir dels quadres que els alumnes han recreat.
Enguany hem recreat obres de l’escola dels Primitius Flamencs: “El Davallament” de Van der Weyden, “L’extracció de la pedra de la bojeria” del Bosco i “El matrimoni Arnolfini” de Jan Van Eyck. També hem treballat versions creatives d’altres clàssics com “La Creació d’Adam”, la «Pietat» de Miguel Angel i la «La Gioconda» de Leonardo da Vinci.
Els alumnes i alguns professors esdevenen personatges històrics que apareixen en els quadres i escultures. El professorat valora molt positiva la seua realització i és un exemple de la importància de dur a cap treballs interdisciplinars, on predomina el rigor i la creativitat.
El treball L’Art en primera persona ha sigut guardonat en els Premis d’Innovació Educativa, (categoria ESO i Batxillerat) que convoca l’Ajuntament d’Alzira; premi que rebérem el dia 3 de març 2015. Animem a la resta de centres a dur a cap aquesta experiència ja que, a més de l’aprofitament didàctic, esdevé inoblidable per a tots els implicats que treballem per una escola pública, de qualitat i en valencià.

Alfred Aranda i Mata Carcaixent 14 de març 2015

Alzira lliurà els Premis d’Innovació Educativa

La Casa de la Cultura acogió, ayer por la tarde, la entrega de los Premios de Innovación Educativa Ciutat d’Alzira 2014.
Respecto al XVI Premio de Experiencias de Innovación Educativa Ciutat d’Alzira, organizado desde la concejalía de Educación, en la categoría de Educación Infantil, Primaria y Educación Especial, resultaron ganadoras dos experiencias. Una de ellas la titulada “Ruta verda. No va a l’escola. Va al futur”, realizada por el claustro del CEIP Federico García Sanchiz de Alzira, con una dotación de 400 euros. Y la otra, la titulada “Cooperativa agrícola comarcalera solidària”, realizada por los maestros del tercer ciclo de Primaria del colegio La Nostra Escola Comarcal, también con una dotación de 400 euros. Además, el jurado quiso destacar una experiencia que quedó como finalista, la titulada “Miquel i el drac C@ontalot”, un proyecto realizado por el CAES Sant Miquel de Tavernes de la Valldigna, a cargo de Juan José Giner.
En cuanto a la categoría de Educación Secundaria, EPA y Enseñanza Especializada, resultaron ganadoras dos experiencias también. La titulada “Tresors de la meua localitat”, proyecto educativo realizado por el colegio Santa Ana y San José de la Montaña, a cargo de Juan José Verdeguer, dotado con 400 euros. Y la titulada “Amb els peus a terra”, realizado por el PCPI de Jardinería del Centro de Educación Especial de Ontinyent, a cargo de Clement Córdoba, con una dotación de 400 euros.

Además, el jurado ha querido destacar la experiencia titulada “L’art en primera persona” realizada por el instituto de secundaria, bachillerato y ciclos formativos Arabista Ribera a cargo de Fernando Rodríguez, Àngels Doménech, Pascual Pastor y Alfred Aranda.
El IX Premio de Experiencias de Fomento de la Lectura Ciutat d’Alzira, organizado por la concejalía de Cultura con la colaboración de la Fundació Bromera, ha sido para el proyecto “XVI Jornades poètiques Vicent Andrés Estellés”, presentado por el CEIP Garganes de Altea, dotado con 800 euros por el Ayuntamiento. El primer finalista ha sido el “Pla de foment de l’hàbit lector de l’agència de lectura municipal de Manuel”, dotado con 600 euros por le Fundació Bromera. Además, el jurado ha otorgado una mención especial al proyecto “Rodant per terres de roders” presentado por el IES Pou Clar de Ontinyent.
En el III Premio Llegir, organizado por la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, ha resultado ganador el artículo titulado “Silenci” de Sebastià Carratalà, dotado con 500 euros. El jurado ha querido destacar como primer finalista al artículo “L’animal de les paraules”, del escritor Salvador Vendrell, dotado con 300 euros, así como segundo finalista a el artículo “Trens” presentado por Aída Sanz.

 

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here