L’IES Arabista Ribera de Carcaixent, a l’avantguarda de les pedagogies de la creació musical

25
3105

Els passats dies 2 i 3 d’abril l’Institut Arabista Ribera de Carcaixent es va convertir per unes hores en un taller de sinèrgia artística. Apostant de nou per la creativitat, es va dur a terme l’enregistrament de Natura 3.0 Acció performativa en tres actes, una peça que combina diferents disciplines artístiques, amb la presència de les noves tecnologies com a mitjà que ens permet connectar  diferents expressions artístiques.

Aula per la de la performance de l'Arabista Ribera /Foto: Rafa Sanchis

En aquesta ocasió, com a síntesi del projecte de treball a l’aula dels dos darrers trimestres, la música electrònica i l’electroacústica, així com la dansa i la videocreació han confluït en una obra que vol ser un al·legat en defensa de la Natura i de la necessitat de conviure amb ella sense agressions ni negligències  irresponsables.

La seqüència didàctica.

La música de Natura 3.0 parteix de sons reals, veus i objectes quotidians. Hem aïllat alguns fragments i els hem manipulat amb l’aplicació de filtres digitals, construint així sons nous que no tenen res a veure amb els originals. És el que anomenem música fixada o música acusmàtica.

En la fase exploratòria l’alumnat ha estat “jugant” amb materials i objectes. S’han manipulat botelles amb diferents quantitats d’aigua, les pues d’un batidor, un bol tibetà, … fent-los sonar de maneres diferents i enregistrant els sons que emeten amb l’objectiu d’extraure’n idees sonores. Després, amb ajuda de la tecnologia, hem aïllat els son gravats i han quedat descontextualitzats, assolint un significant diferent de l’origen, perquè ja són una altra cosa. Seguidament, els materials sonors resultants han estat reconvertits en bases electròniques estructurals que, organitzades i manipulades digitalment, han generat una Luteria contemporània d’instruments virtuals.

La incorporació del “cognom” 3.0 a la nova peça fa referència a l’ús de les possibilitats tecnològiques en la creació sonora, és a dir, les aplicacions APP per a suports mòbils (telèfons i tablets) i internet com a eina de recerca i treball a l’hora de compartir els resultats.

La creació de la peça musical.

L’obra està dividida en tres temps: Contemplació, que mostra la bellesa natural. En aquesta part la improvisació a temps real amb dispositius mòbils,  el moviment dels ballarins i la imatge, a través de projeccions enregistrades en La font de la Parra, un bell indret natural de Carcaixent,  s’incorporen en directe a la base electrònica.

Destrucció representa  l’antropització  irresponsable del medi natural. En aquest cas, les aportacions sonores a la base electrònica són llançades des de diferents sensors wii incorporats als ballarins i a un conjunt d’objectes casuals (claus, pots buits, vares metàl·liques, pedres, molls…) connectats a sensors i micros que deformen el seu so natural.

El final, Retrobament, reclama l’equilibri i la convivència amable de l’Home amb la Natura com un element més al si d’aquesta. Un nou element sonor incorporat és la veu, una interpel·lació de  l’home a la Natura, mitjançant el poema de Vicent Andrés Estelles, M’aclame a tu, recitat pel polifacètic Carlos Langa.

Encontre Sons Creatius

La peça serà presentada pel professor Adolf Murillo en l’encontre Sons Creativos de creació musical convocat per la Universitat de Santiago de Compostel·la, dedicat en aquesta edició a la relació entre música i natura.

Natura 3.0 presenta originals enfocaments pel que fa a l’aprenentatge musical habitual en escoles i instituts i apareix com una proposta novadora a nivell europeu. Prova d’aquests peculiar enfocament és que diferents projectes en aquesta línea realitzats al centre han estat seleccionats per representar Espanya en una iniciativa mundial, llançada des d’Europa en forma de web amb el nom de Site musicale d’enfants, coordinada per un dels actuals pedagogs de referència mundial, François Delalande.

La resposta de l’alumnat ha estat excel·lent, com sol ser habitual en situacions de màxima responsabilitat i en activitats motivadores on el pes recau fonamentalment en l’acció dels aprenents. El ballarins de l’especialitat de dansa contemporània del conservatori Joan Baptista Cabanilles d’Algemesí, amb la direcció de la seua professora Blanca Casterà, oferiren una fresca i intensa interpretació d’una música poc habitual. Les encertades decisions de la professora i la improvisació durant l’execució d’una peça oberta que demanava justament la implicació i la llibertat de l’artista, va resultar un encert total en un projecte arriscat i molt complex a nivell tècnic i artístic.

De nou, el centre públic IES Arabista Ribera de Carcaixent, a través d’un professorat implicat i d’un equip  directiu obert i receptiu,  aposta decididament pel model creatiu i artístic que pretén definir en un futur pròxim com a perfil del centre.

25 Comentarios

  1. Estic d’acord!. Un 10 per alumnes i professors. Dona gust comprovar com es fa un bon ús de les magnífiques instal·lacions del nou institut “Arabista Ribera” per a la millor formació de les futures generacions!.

  2. Que sí que sí Ino, unes instalacions magnífiques, sublimes. Visca el conseller Font de Mora!!! Visca!!!! Però en realitat l’orgull més gran de l’IES és el seu professorat. Això és el que fa gran un centre educatiu .
    Enhorabona als profes, direcció i alumnat !

  3. No sé si ha quedado muy claro que las instalaciones del IES las han realizado el PP., por si no ha quedado cristalino vengo a decirlo para enriquecer esta tertulia y de paso fastidiar un poco a la oposición que no le reconoze nada al PP, y digo yo que algo bueno han hecho además de mandar a casa al nefasto Zapatero.
    Salu 2

    • Cal recorda-li a Willy que allò important que cal destacar és l’esforç del professorat, sobretot fora d’hores lectives i d’un alumnat motivat i creatiu. Evidentment les intal·lacions són important, però, ni són del PP ni són del PSPV ni són de cap partit, són del poble que amb impostos i esforç fa possible açò i més. Pense que cal aclarir aquesta qüestió doncs sembla de vegades que són el polítics i no el poble que fa possible açò. Per finalitzar, recordar-te que Zapatero ja és història i que cal parlar treballar en el present per millorar el futur.

      • Clar hòme clar, perquè quan manava el PSOE els ciutadans no pagaven impostos, sols quan manava el PP.
        L’antic institu tenia ¿25?, ¿30? anys…i en tots eixos anys els ciutadans pagaven els mateixos impostos, però no teniem nou institut. Ara tenim un institut, que val 9 milions d’euros, i les instal·lacions no tenen cap importància, les ha fet el xixarra amb una paletina i dos saquets de porlam!.

  4. Willi, quan dius que. las instalaciones del IES las ha realizado el PP vols dir que els que treballaren en aquella obra eren tots enxufats del PP?? No m’estranyaria, la veritat, només cal vore com estan colocant als seus militants , simpatitzants , familiars i amiguets de juanito en PProcarsa o enviant-los a França o em la escoleta….
    El mèrit del que han aconseguit a l’IES és dels professionals que treballen allí cada dia. Els mestres que motiven als alumnes.

  5. Este…, l’Institut l’hem fet entre tots els contribuents (pagant!) i ara el fan els que treballen en ell i per ell, com a profes, com a a alumnes, com a personal administratiu, com a pares i mares, com a personal de neteja, com a encarregats de la cafeteria… etc etc.
    Torne a felicitar els que han fet Natura 3.0, que és del que parlem.

  6. Pues nada oye de acuerdo con todos vds.
    Enhorabuena por el Natura 3.0 y por el excelente profesorado del instituto.

      • Si Willy 9, todo es gracias a los contribuyentes pero será casualidad que se invirtieran esos 9 millones de euros con un gobierno del PP en Carcaixent, porque antes no pagábamos impuestos.
        Está bien que a todos estos se les vea el plumero pero cuando ya se les ve el culete!. Mira Willy 9, lo que pasa es que, cuando nosotros íbamos a ese instituto hace años, los profesores eran flojos, no querían trabajar y no eran capaces de motivarnos a nosotros, los alumnos, que éramos unos holgazanes…lo que hay que leer!.
        Lo dicho, lo repito: bien por alumnos y profesores que están haciendo un buen uso de las magníficas instalaciones del nuevo instituto.

        • A veure, no penseu que no cal cap guerra… no penseu que no és una qüestió política. Han d’estar agraïts a tots els que han fet possible tindre un nou insitut, però, evidentment, la qualitat humana d’un centre amb uns profesionals, bons alumnes i pares i mares implicats són els que marquen la diferència. La idea de presentar-vos aquesta proposta és simplement compartir un bon treball, del qual estem tots i totes molts pagats. De la difussió que tindrà el nostre institut fora de la comunitat educativa i fora de València. Allò que realment importa són el treballs de qualitat i no cal contaminar amb qüestions partidistes, no paga la pena. Hi ha bons i mals polítics, però, realment som la gent que treballem al centre la que marquen la diferència. Els polítics de qualsevol signe han d’estar pagats i potenciar i afavorir aquestes iniciatives. No feu mala sang i aporteu recursos per a poder treballar més i millor.

  7. No sé què passa ací que, es parle del que es parle, acabeu tirant-vos els trastos al cap.
    És un treball escolar! No està ben fet això? Des del meu punt de vista és un treball excel.lent, i això ens dignifica a tots, als protagonistes directes, als que han tirat una maneta, als tiris i als troians. Deixeu de barallar-vos i escolteu música! 🙂

    • Totalment d’acord en el to, en el fons i en les formes de estes últimes intervencions. Crec que en cap comentari s’ha deixat de reconéixer, per damunt de tot, la iniciativa, la professionalitat i el protagonisme de tota la comunitat educativa del institut. De qualsevol forma, si feu una llegida als comentaris des de l’inici, queda molt clar quin destrellatat ès el primer en eixir-se’n del tema buscant, a falta de sentit, armar bulla en un tema que no ho mereix i al qual jo no li veig més que coses positives que tots hauriem d’agrair, especialment en un moment com este. Gràcies a tots!.

  8. Xe Ino, que sí, que sí, que estem eternament agraïts a tu, a Lola, a Font de mora i al ben vestit de Camps per la inversió. Però el premi de la notícia no és d’arquitectura, no? Que no l’ha guanyat un edifici, crec jo vamos….

  9. Señor Opinador, mea usted fuera de tiesto con el tema del edificio para apropiarse políticamente de un premio que nada tiene que ver con el PP y ahora insulta a otros comentaristas. Es el más claro ejemplo de pirómano bombero que he visto por estos lares.
    Debería tomar aire antes de escribir aquí, muchos se lo agradeceríamos. Cada vez más parece usted un hooligan de su partido, lamento decírselo. Y nunca escribo aquí, pero me da que alguien tenía que decírselo. No quiero iniciar con usted ninguna polémica, puede decirme lo que quiera que no le responderé.
    Felicidades de corazón al instituto. ¡Gran trabajo!

    • Mire pirómano, los hechos le desmienten. Le reproduzco, tal cual, mi primera intervención en este comentario. Ya me dirá usted donde está la “apropiación política” de nada y ya me dirá usted dónde se nombra al PP. Los comentarios están todos muy claritos y los “pirómanos” también. Puede usted hacer como le plazca pero lo hechos, muy claritos, están ahí.
      “Estic d’acord!. Un 10 per alumnes i professors. Dona gust comprovar com es fa un bon ús de les magnífiques instal·lacions del nou institut “Arabista Ribera” per a la millor formació de les futures generacions!.”.

  10. Pero que conste qui a fet estes magnifiques instalaciones aón treballen estupendament bé els profesors i el estudiants.
    Salu 2

    • Willy, esas magníficas instalciones que se inundaron con las primeras lluvias?? Fuistes tú a quitar el agua??? Estas instalaciones están hechas con los impuestos de todos los valencianos y carcaixentins en particular. La Constitución lo dice, “Derecho a la enseñanza”. Ah! y no tienes ni idea de lo que es la música…..

      • Pués se ve que en todos los años anteriores los carcaixentins no pagamos impuestos porque el instituto se nos caía a trozos. Por cierto, la Constitución habla de derecho a la enseñanza pero no dice nada sobre derecho a un nuevo instituto; también habla de derecho al trabajo y creo que, por desgracia, tenemos algunos vecinos en el paro. Ya ve, la letra es muy sufrida…

  11. Opinador II, con todos los que trabajan en el MIA no creo que deba ir a quitar agua al instituto, y ahora que pienso, tú tampoco viniste a mi casa a evacuar agua. En el resto de acuerdo contigo excepto con que no tengo ni idea de música, ya que evidentemente no debes de saberlo, pero mi actividad actual es de ser un músico profesional, no te digo el instrumento para no dar pistas de mi identidad.
    Finalmente decirte que yo he contribuido y contribuyo con mis impuestos.
    Y no prejuzgues a la gente sin conocerla que puedes meterte en “charcos”.
    Salu 2

    • Fuistes al Certamen donde la Lira gano en Sección de Honor y la alcaldesa estaba en Xàbia. Yo me sentí defraudado y tú?

  12. Opinador
    Parece ser que no quieren que recuerde estas magnificas instalaciones quien las ha promovido y ha sacado los recursos de donde sea para poder realizarlas. Además de que los profesores son muy buenos, etec. etc.
    Salu 2

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here